مزایا و معایب تین کلاینت

رشد تکنولوژی موجب تولید انواع و اقسام کامپیوترها شده است و هر یک دارای ویژگی‌های مثبت و منفی خاصی هستند. این ویژگی‌ها گاهی باعث جذب افراد به یک دستگاه خاص می‌شود و گاهی بالعکس عمل می‌کند. تین کلاینت یکی از این دستگاه‌ها است که تا به حال توجه بسیاری از کاربران را به دست آورده و حتی جایگزین کامپیوترهای قدیمی آن‌ها شده است.

مزایا و معایب تین کلاینت عواملی هستند که اطلاع از آن‌ها برای خرید یا حتی مقایسه آن با سایر دستگاه‌ها مثل زیرو کلاینت و مینی پی سی ضروری است. از این رو در ادامه مطلب قصد بررسی تمامی جوانب تین کلاینت‌ها را داریم تا شما اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت نوعی سیستم وابسته به سرور مرکزی است که تمام پردازش‌های آن در این سرور رخ می‌دهند و در واقع یک قسمتی از شبکه کامپیوتری محسوب می‌شود. البته این دستگاه می‌تواند به‌صورت مستقل و بدون وابستگی به سرور امور را به انجام برساند و دارای سیستم عامل مجزا باشد. اصلی‌ترین دلایلی که باعث رواج یافتن این سیستم کامپیوتری شده‌اند، ابعاد کوچک و کاربردی همراه با امنیت چشمگیر آن است.

تین کلاینت بعضاً با زیرو کلاینت (Zero Client) اشتباه گرفته می‌شود اما آن‌ها دو دستگاه کاملاً متفاوت هستند که در موارد مختصری شباهت دارند. تفاوت اصلی در این است که تین کلاینت از توانایی عملکرد مستقل و بدون وابستگی به سرور برخوردار است اما زیرو کلاینت برای انجام تمام محاسبات و پردازش‌ها به یک سرور مرکزی نیازمند می‌باشد.

مهمترین مزایای تین کلاینت

02

مهمترین مزایای تین کلاینت در ۱۰ مورد قرار می‌گیرند که هر یک به نحوی باعث منفعت و استفاده بهینه کاربران می‌شوند و از این قبیل هستند:

  • ابعاد کوچک و ظاهری جذاب: اولین مزیتی که درباره انواع تین کلاینت به ذهن می‌رسد، اندازه و سایز کوچکی است که باعث قرارگیری آسان آن در جاهای مختلف می‌شود. حتی بسیاری از آن‌ها به‌راحتی پشت مانیتور نصب می‌شوند و به کل فضای خاصی را اشغال نمی‌کنند. همچنین این ابعاد کوچک و جمع‌وجور ظاهری دلنشین ایجاد کرده است. از طرفی دیگر این دستگاه‌های پرکاربرد را می‌توان به‌آسانی در یک کوله کوچک یا حتی گاهی در کیف قرار داد و با خود حمل کرد. وزن سبک به قابل حمل بودن آن‌ها سهولت بیشتری بخشیده است.
  • امنیت بالا: زمانی که تین کلاینت در حالت مبتنی بر سرور استفاده می‌شود، تمام اطلاعات در سرور مرکزی قرار می‌گیرند. در نتیجه اطلاعات و داده خاصی در آن ذخیره نخواهد بود و به‌طبع دارای ایمنی بالایی است. همچنین از جانبی دیگر ساختار خاص باعث ویروسی نشدن آن‌ها می‌شود.
  • دارای سیستم عامل: برخلاف زیرو کلاینت، تین کلاینت‌ها دارای سیستم عامل مخصوص به خود از قبیل سیستم ویندوز و لینوکس هستند. (منبع) در برخی موارد این ویژگی یک خصوصیت متمایزکننده در میان سایر دستگاه‌های مشابه محسوب می‌شود.
  • قابل استفاده در دو حالت متفاوت: مدل‌هایی از تین کلاینت که قابل استفاده در هر دو حالت تین و زیرو کلاینت هستند،  یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد علاقمند به هر دو دستگاه به حساب می‌آیند. به عبارتی خرید تین کلاینت با این قابلیت به معنای خرید زیرو کلاینت هم می‌باشد.
  • ماندگاری و دوام بالا: در مقایسه با کامپیوترهای شخصی (PC) تین کلاینت‌ها دارای عمر و دوام بسیار بیشتری هستند. حتی از خیلی از مدل‌های با‌کیفیت آن می‌توان به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه روز در ۷ روز هفته استفاده نمود و همچنان دوام بالایی را دریافت کرد.
  • بدون ایجاد آلودگی صوتی: انواع تین کلاینت‌ها بدون قطعه فن (Fanless) ساخته می‌شوند و به‌طبع هنگام فعالیت سروصدا ایجاد نمی‌کنند.
  • کاربردهای متنوع: در زمینه‌های گسترده‌ای مثل سیستم برای اداره، سازمان، آژانس‌های مختلف، کلینیک، مراکز آموزشی، مصارف ساده روزمره و مراکز درمانی تین کلاینت را به کار می‌گیرند. این دستگاه‌ها برای چنین کاربردهایی یکی از گزینه‌های عالی محسوب می‌شوند که به نگرانی برای جای دادن آن‌ها نیازی نیست.
  • مصرف برق پایین: استفاده از تین کلاینت به عنوان جایگزین کامپیوترهای شخصی قبلی تا حدود ۸۵ درصد باعث صرفه‌جویی در مصرف برق برای سیستم می‌شود. در واقع این دستگاه‌ها در مقایسه با پی سی و حتی سایر سیستم‌ها دارای مصرف انرژی بسیار پایین‌تری هستند.
  • هزینه نگهداری پایین: خرابی کم، ویروسی نشدن و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تین کلاینت‌ها به هزینه نگهداری پایین منجر شده است.
  • قیمت مقرون به صرفه: با در نظر گرفتن تمامی مزایای تین کلاینت می‌‌توان گفت که این دستگاه از قیمت مقرون به صرفه‌ای بهره‌مند می‌باشد. البته حتی در مقایسه با بسیاری از سیستم‌های دیگر این مسئله مشهود است.

با توجه کردن به این امکانات و مزایای استفاده از تین کلاینت به‌خوبی می‌توان دریافت که به‌کارگیری آن‌ها در زمینه‌های گوناگونی جایگزینی عالی برای لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی است. البته نباید فراموش کرد که تمامی این عوامل به میزان قابل‌توجهی به مدل، برند و سازنده دستگاه وابسته است، در نتیجه باید دقت کافی را برای انتخاب به خرج داد.

همچنین درست مثل هر محصول و دستگاه دیگری، این سیستم‌ها دارای معایب معدودی هستند که برای تصمیمی آگاهانه باید اطلاعات کافی را نسبت به آن‌ها به دست آورد.

معایب تین کلاینت

03

هر چند که معایب تین کلاینت محدود هستند و حتی در مصارف خیلی از افراد تأثیری نمی‌گذارند، اما بازهم آگاه بودن نسبت به آن‌ها ضروری است. مهمترین این معایب در ۳ مورد قرار می‌گیرند.

  1. توان پردازشی محدود: مدل‌هایی از تین کلاینت‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ و کامپیوتر دارای توان پردازشی پایینی هستند. به این معنا که نمی‌توان از آن‌ها پردازشی عالی را برای امور سنگین نظیر طراحی‌های گرافیکی و از این دست محاسبات انتظار داشت.
  2. جایگزین کردن قطعات: اگرچه در بعضی از نمونه‌ها جایگزین کردن قطعات کمی سخت انجام می‌شود، اما در مقابل تعمیر تین کلاینت توسط افراد خبره این زمینه در بسیاری از موارد امکان‌پذیر است.
  3. فضای ذخیره سازی کم: در تعدادی از مدل‌ها فضای ذخیره سازی پایین است و از طرفی امکان به‌کارگیری از هارد دیسک با فضای زیاد وجود نخواهد داشت. هنگام خرید تین کلاینت باید به این مسئله توجه داشت تا در انتها نسبت به انتخاب خود رضایت‌مندی کاملی را تجربه کرد.

با وجود اینکه چنین معایبی در استفاده خیلی از افراد اثری نمی‌گذارند، در مقابل باعث تغییر نظر عده‌ای دیگر می‌شوند. در مجموع اگر بخواهیم مزایا و معایب تین کلاینت را در کنار یکدیگر بسنجیم، مزایا بر سایر موارد برتری دارند.

خرید تین کلاینت

برای دسترسی به بهترین تین کلاینت که از تمام امکانات گوناگون بهره‌مند باشد، باید به سراغ برندهای معتبری چون اچ پی، ایسوس، اینتل، نت کامپیوتر، ازراک و دل رفت. از این رو فروشگاه تین سیس با برخورداری از تجربه چندین ساله، نمونه‌های باکیفیت این برندها را با مناسب‌ترین قیمت‌ها عرضه می‌دارد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق خطوط تلفن یا واتس‌اپ با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.