زنگ خطر شکست فشار حداکثری علیه ملت ایران در کاخ سفید

مایک پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا سرانجام خبر استعفای برایان هوک ، نماینده سابق آمریکا در امور ایران را تایید کرد. پمپئو این خبر را درحالی تایید کرد که پیش از این شایعات ماندن یا نماندن هوک بر این سمت، در فضای مجازی منتشر شده بود، انتشار خبر قطعی استعفای برایان هوک موجی از واکنش‌ها را در فضای بین‌الملل به راه انداخت.

برایان هوک که بود؟

اخبار بین الملل- برایان هوک در تیم دولت فعلی ایالات متحده مغز متفکر راه اندازی کارزار فشار حداکثری علیه مردم ایران بود، او در سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به کاپیتان هندی نفتکش آدریان دریا پیشنهاد کرده بود تا در ازای چندین میلیون دلار، این نفتکش عازم سوریه را به کشوری ببرد که آمریکا بتواند آن را توقیف کند هرچند او در این تلاش خود ناکام ماند.

یکی از شدیدترین و ویژه‌ترین ابزار‌های تحریمی دولت ترامپ ، فشار بر مردم ایران است؛ فشار حداکثری که برایان هوک هسته مرکزی آن را در کاخ سفید به عنوان رئیس کارگروه ویژه اقدام ایران تشکیل می‌داد، یکی از سیستم‌های مهم برای اعمال فشار بر مردم ایران به حساب می‌آید. سیستمی که او بازیگردانی آن را بر عهده داشت.

اعمال و تهدید شرکت‌ها و کشور‌های همکار ایران، آن‌ها را از همکاری با تهران منع می‌کند، قطع صادرات نفت ایران، جلوگیری از دسترسی کشورمان به شبکه معاملات بانکی و پولی، به راه انداختن تب ایران هراسی ناشی از پایان محدودیت تحریم تسلیحاتی ایران در سال آینده، تنها بخشی از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه مردم ایران بوده است.

دلایل تصمیم برایان هوک درباره خروج از دولت ترامپ هر چه که باشد، شکست‌های واشنگتن در سیاست خارجی و به خصوص در قبال ایران را نمی‌توان در آن بی‌تأثیر دانست. روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی اخیراً مسئله این استعفا را حتی فراتر از تصمیم شخصی هوک دانسته و نوشته که دولت ترامپ با کنار گذاشتن برایان هوک به دنبال آن است شکست‌ها در قبال ایران را به او نسبت دهد.

اما این سیاست فشار حداکثری دیر زمانی است که برای ملت ایران ناکارآمد و شکست خورده است. ایالات متحده این کارزار فشار حداکثری را علیه ایران راه اندازی کرد تا از آن سود کسب کند، اما این اقدام نه تنها صورت نگرفت بلکه حالا این روز‌ها زنگ خطر شکست این طرح در کاخ سفید به صدا در آمده است.

زنگ خطر شکست فشار حداکثری علیه ملت ایران در کاخ سفید

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه طرح سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است گفت: با توجه به اینکه کمتر از سه ماه دیگر  به برگزاری ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، این تغییر بی تردید نشان دهنده ناکار آمدی سیاست فشار حداکثری علیه مردم ایران است.

الیوت آبرامز، شکستی دیگر برای کاخ سفید

با کنار گذاشتن برایان هوک از سمت نمایندگی امور ایران در آمریکا ، وزارت امورخارجه ایالات متحده، الیوت آبرامز را برای این پست انتخاب کرد. آبرامز از دسته سیاستمداران کهنه کار آمریکایی است که سیاست‌هایش در کشوری مانند ونزوئلا شکست خورده و همچنین این شخص سابقه جنایت‌های جنگی و کشتار دسته جمعی در کشور‌هایی مانند السالوادور، نیکولاس، نیکاراگوئه را دارد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا  در مورد کارنامه سیاه آبرامز گفت: منصوب کردن الیوت آبرامز به این سمت نشان دهنده زیر پاگذاشتن شعار حمایت از حقوق بشر توسط آمریکایی است، زیرا این فرد از جمله افرادی است که جزء چهره‌های جانی در سطح جهان است. این شخص اگر مسئول پرونده ایران باشد، قطعا سیاست هایشان در این زمینه هم همانند سایر سیاست‌ها شکست خواهد خورد.

دنی شاو کارشناس مسائل بین الملل در آمریکا در مورد جایگزین شدن الیوت آبرامز به جای برایان هوک گفت: الیوت آبرامز فردی جنگ طلب است و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش هم اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود، همچنین وی دور دوم جنگ با عراق را شروع کرده بود و این فرد اکنون باید در زندان باشد نه نماینده آمریکا در امور ایران.

این کارشناس آمریکایی مسائل بین الملل در مورد ترامپ و ادامه این فشار‌های حداکثری گفت: نباید فکر کنیم با رفتن ترامپ هم شرایط عوض و وضعیت بهتر می‌شود؛ جو بایدن هم خیلی درباره جنگ با کسانی که خوشان دشمن خطابشان می‌کنند صحبت می‌کند، اصلا چرا ما باید یک بودجه ۱۴۰ ملیارد دلاری را برای جنگ قرار دهیم.

قطار فشار حداکثری دولت آمریکا با برایان هوک هم نتوانست ملت ایران را از حرکت باز دارد،  با روی کار آمدن سایر افراد هم این اقدام میسر نخواهد بود. الیوت آبرامز هم که پرونده سیاه تری نسبت به سایر مقامات آمریکایی در خرابکاری در کشور‌های گوناگون جهان دارد هم خوابش برای این ملت تعبیر نخواهد شد.