صندوق ملی مسکن در انتظار پول!

آقای شاکری گفت که چند بار به وزیر راه و شهرسازی اطلاع داده تا برای حمایت از اجرای قانون جهش تولید مسکن ، جلسه هیئت امنای صندوق ملی مسکن تشکیل شود اما، تاکنون این اتفاق نیفتاده و مسکن حمایتی در این شرایط ساخته نخواهد شد.

قانون جهش تولید مسکن از ۲۴ شهریور ماه پارسال برای اجرا ابلاغ شده؛ بر اساس این قانون صندوقی دولتی به نام « صندوق ملی مسکن » برای تقویت، حمایت و اختصاص بهینه منابع مالی بخش مسکن باید تا پایان آذر ماه تشکیل می‌شد.

این صندوق برای کاهش هزینه‌های تولید مسکن، به تأمین اعتبار مالی آورده‌های اولیه و ساخت‌وسازهای پیمانکاران کمک می‌کند.

علاوه بر وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس هیئت امنای صندوق ملی مسکن، وزیران کشور، تعاون، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس بنیاد مسکن و دو نفر از نمایندگان مجلس در این هیئت عضویت دارند که به گفته اقبال شاکری، به تازگی اساسنامه صندوق تصویب شده است.

در حالیکه دولت سیزدهم پارسال برای تأمین مالی صندوق ملی مسکن مبلغی را در لایحه بودجه امسال پیش بینی نکرده بود، مجلس ۳۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص داد.

دوم خرداد ماه امسال اما رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت که صندوق ملی مسکن تا یک هفته پیش از این تاریخ اعتباری نداشته و خالی بوده؛ آقای رضایی کوچی گفت که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مسکن مهر و بودجه کشور باید به این صندوق واریز شود.

او اضافه کرد که «فعلا گفته‌ایم از منابع وزارت راه و شهرسازی امور صندوق ملی مسکن پیش برود.»

نیمه اسفند ماه پارسال هم در حالیکه کمیسیون عمران در نشست با وزیر راه و شهرسازی از خالی بودن صندوق ملی مسکن انتقاد کرده بود، آقای حسین زهی نایب رئیس وقت کمیسیون گفت که دولت توجه لازم را برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ندارد.

دولت باید در چهار سال ابتدایی اجرای قانون جهش تولید مسکن، سالانه به طور متوسط، حداقل یک میلیون واحد مسکونی عرضه کند.

وزیر راه و شهرسازی دیشب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که بیش از ۵ میلیون نفر برای دریافت واحد مسکونی قانون جهش تولید مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و تاکنون برای ۳ میلیون واحد زمین تأمین شده. او گفت که تأمین زمین ۱.۴ میلیون واحد باقی‌مانده تعیین تکلیف شده است.

رستم قاسمی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را «بسیار مشکل» و با «برنامه‌های طولانی» توصیف کرده است.

رئیس جمهور ۲۳ خرداد ماه، در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفته بود «باید هر سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است.»

صندوق ملی مسکن در انتظار پول!

آقای رئیسی اعلام کرده بود «زمین‌های دستگاه‌های مختلف در اطراف شهر‌ها باید آزاد شوند و هر سال یک میلیون واحد ساخته شود.»