مخالفت چین با طرح آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در جریان نشست مطبوعاتی مجددا به مخالفت پکن با طرح آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره رد.

اخبار سیاسی- به نوشته «وبگاه وزارت خارجه چین»، «ژائو لیجیان» از سخنگویان وزارت خارجه چین در این زمینه گفت: «چین قاطعانه از صلاحیت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و کارایی برجام حمایت می‌کند. ما با اقدام آمریکا در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت مخالف هستیم. کلیه مفاد قطعنامه 2231، از جمله مفاد مربوط به رفع تحریم تسلیحاتی علیه ایران، باید به درستی اجرا شوند.»

در حالی که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اواخر مهر ماه پایان می‌یابد، دولت آمریکا عزم خود را جزم کرده که این تحریم‌ها را تمدید کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره اخیرا عنوان کرد: «ما به همه کشورهای عضو شورای امنیت تأکید کرده‌ایم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید تمدید شوند. این مسئله فقط به امنیت آمریکا مربوط نیست، بلکه به امنیت اروپا هم مربوط می‌شود.»

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در پیامی در توئیتر به عدم پایبندی آمریکا به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «اینطور نیست که آمریکا فقط برجام را نقض کرده باشد و دیگران را هم با زورگویی وادار به انجام همین کار کند. [آمریکا] این ننگ را هم در کارنامه دارد که نخستین کشوری در تاریخ سازمان ملل است که کشورهای قانون‌مدار را به دلیل عدم نقض یک قطعنامه شورای امنیت مجازات کرده است.»