وقتی بازیکن پرسپولیس مشت می‌زند، اما هیچ اتفاقی برای او رخ نمی‌دهد!

 مهرداد کفشگری و رضا اسدی، بازیکنان تیم سایپای تهران، به دلیل درگیری با بازیکنان تیم پرسپولیس که از داخل زمین تا رختکن ادامه داشت، هر نفر به توبیخ کتبی و پرداخت ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند. شجاع خلیل زاده و رادوشوویچ، بازیکنان تیم پرسپولیس تهران به دلیل درگیری با بازیکنان سایپا که از داخل زمین تا رختکن ادامه داشت، هر نفر به توبیخ کتبی و پرداخت ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

این‌ها بخشی از آرای صادره از سوی کمیته انضباطی در خصوص بازی سایپا- پرسپولیس است که به عینه آورده شده است. این آرا نشان می‌دهد درگیری با بازیکن حریف از زمین تا رختکن تاوانش تنها توبیخ کتبی و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی است!

سال‌های سال است کمیته انضباطی از یک اهرم برای مقابله با خطا‌های صورت گرفته در بازی‌های لیگ برتر، لیگ یک و لیگ‌های پایین‌تر استفاده می‌کند؛ جریمه نقدی و امروز جریمه نقدی یکی از راه‌های درآمدزایی فدراسیون فوتبال است. جالب اینکه بدانید این جرایم دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. به این خاطر اگر بازیکن خاطی جریمه اش را ندهد در بازی بعدی حق ورود به میدان را نخواهد داشت و در بدترین شرایط باشگاه به فدراسیون فوتبال نامه می‌زند تا این جرایم از محل مطالبات باشگاه (تبلیغات محیطی) کسر شود. سازمان لیگ برتر هم با دریافت این نامه پول را دو دستی تقدیم فدراسیون فوتبال می‌کند.

نه اینکه جریمه در فوتبال حرفه‌ای وجود نداشته باشد، اما فوتبال در آن سوی مرز‌ها آن‌قدر درآمد دارد که برای تأمین بودجه نیاز به تعیین جرایم برای خطا‌ها نداشته باشد و اگر جریمه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود برای تنبیه خاطی است نه تأمین هزینه‌های فدراسیون فوتبال. همان‌طور که اشاره شد اهرم پررنگ کمیته انضباطی در فوتبال حرفه‌ای محرومیت است نه جریمه نقدی. درست بر عکس رفتاری که در فوتبال ایران می‌شود.

در بازی سایپا- پرسپولیس چه شلم‌شوربایی که به راه نیفتاد. رفتار‌های زشت از زمانی شروع شد که سایپا گل مساوی را به ثمر رساند. اوج درگیری‌ها بعد از سوت داور بود. دو بازیکن از سایپا و دو بازیکن از پرسپولیس به درگیری‌ها ادامه دادند و این درگیری‌ها تا دم در رختکن ادامه داشت و کار به مشت هم کشید، اما یک توبیخ برای همه کافی بود!

کاش کمیته انضباطی رأی این بازی را در آینده صادر می‌کرد تا مجبور نمی‌شد به خاطر وضعیت این روز‌های تیم پرسپولیس که برای بازی با پیکان یازده بازیکن هم ندارد مصلحت‌اندیشی کند و به خاطر آن با سایپایی‌ها هم مهربان باشد.

یک خبرنگار مدعی شده از علی دایی کتک خورده است. البته علی دایی این خبر را رد کرد و در ادامه فضای مجازی با انتشار فیلمی مدعی شد علی دایی با مأمور حراست استادیوم درگیر شده، اما در آرای صادره اصلاً اشاره به علی دایی نشده است!

اوج مصلحت‌اندیشی در آرای صادره از سوی کمیته انضباطی؛ مربی حریف از جلوی مورینیو رد می‌شود و شادی می‌کند و کمیته انضباطی او را سه جلسه محروم می‌کند، اما اینجا بازیکن پرسپولیس مشت می‌زند، اما هیچ اتفاقی برای او رخ نمی‌دهد. این سیاست یک بام و دو هوا هیچ‌گاه جواب نخواهد داد و هیچ‌گاه میزان اتفاقات تلخ در فوتبال را کم نخواهد کرد. شاید هم فدراسیون فوتبال به این اتفاق راضی است چراکه اگر این خطا‌ها نباشد جرایمی در کار نخواهد بود و جرایمی در کار نباشد بخشی از بودجه فدراسیون فوتبال تأمین نمی‌شود.

در فوتبال ایران هر خطایی آزاد است. فوقش جریمه اش را می‌دهید.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا اغلب جرایم کمیته انضباطی نقدی است؟

پیش‌بینی می‌شد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال محرومیت‌هایی را برای متخلفین بازی پرسپولیس – سایپا و کسانی که پس از پایان بازی باعث ایجاد درگیری شدند، در نظر بگیرد، اما کمیته انضباطی فقط جرایم نقدی را برای متخلفان در نظر گرفت. اینکه چرا اغلب جرایم کمیته انضباطی نقدی است را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.

عبدالله سمامی: جرایم نقدی می‌تواند بهتر اثر کند

عضو ارشد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: پیرو آیین‌نامه‌هایی که برای کمیته‌ها و ارکان قضایی فدراسیون وجود دارد که مبتنی بر آیین‌نامه‌های فیفا هم هست، یکی از مجازات‌ها و برخورد با تخلفات، جرایم نقدی است. به نظر من این شکل از جرایم هم می‌تواند بازدارنده باشد و در حال حاضر داریم به این سو می‌رویم که با جرایم نقدی بتوان جلوی تکرار بسیاری از تخلفات را گرفت و به گمان من جریمه نقدی خیلی بهتر از جرایمی، چون تعلیق‌ها، محرومیت‌ها و... است که می‌تواند فشار را برای عدم تکرار جرایم بالا ببرد.

اسماعیل حسن‌زاده: تأثیرگذار نباشد سراغ راهکار‌های دیگر هم می‌رویم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص می‌گوید: قطعاً اگر جرایم نقدی تأثیرگذار نباشد راهکار‌های دیگری در نظر گرفته می‌شود اگرچه باز هم بازدارندگی آن‌ها صددرصد نیست. در واقع همه باید دست به دست هم بدهیم تا شرایط خوبی در فوتبال حاکم شود. بازدارندگی کامل با احکام کمیته انضباطی ممکن نیست. در تشدید مجازات‌ها، قانون این اختیار را داده که حتی جرایم نقدی بیشتری نیز اعمال شود اگرچه باید اشاره کنم جریمه نقدی در ایران پایین‌تر از آن چیزی است که حتی فیفا در نظر می‌گیرد.

سیدحسن نوشه‌ور: جرایم نقدی بازدارنده نیست اما...

رئیس اجرای احکام قوه قضاییه و داور پیشین بین‌المللی فوتبال در این خصوص گفت: جرایم نقدی به تنهایی نمی‌تواند قدرت بازدارندگی داشته باشد، اما اینکه چرا فدراسیون فوتبال بیشتر اقدام به جریمه نقدی متخلفان می‌کند، باید بگویم این بستگی به قوانین وضع شده دارد و کمیته انضباطی هم براساس سلیقه خود منطبق بر قانون می‌آید و احکامی را صادر می‌کند. روی هم رفته اگر جرایم نقدی هم کارساز نشد، قطعاً از محرومیت‌ها استفاده خواهد شد که باز این بستگی به نگاه کمیته انضباطی دارد.

مهدی دادرس: جرایم نقدی تأثیر خاصی نمی‌گذارد

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: نظر شخصی من این است که جریمه نقدی تیم‌ها و بازیکنان و توبیخ کردن آن‌ها خیلی هم بازدارنده نیست. اشکالی که ما در کمیته‌های قضایی داریم این است که به جرایم سخت‌تر از جمله کسر امتیاز که اثرگذاری بالایی دارد، توجهی نمی‌کنیم و بعضاً دوستان موافق این احکام نیستند. تیمی که ۲۰ میلیارد هزینه می‌کند با جرایم ۲ میلیونی، ۵ میلیونی یا نهایتاً ۵۰ میلیونی که مشکلی برای‌شان به وجود نمی‌آید، ولی در اجرای قانون اگر به سراغ برخی جرایم سخت‌تر مثل کسر امتیاز برویم، قطعاً اثر بهتری خواهد داشت.

عبدالرحمان شاه‌حسینی: جرایم نقدی برای تخلفات خفیف است

رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: هرگاه آرایی صادر شد، ولی اثر بازدارندگی خوبی نداشت، قطعاً همان آرا باعث ازدیاد تخلفات خواهد شد. جرایم نقدی برای مواردی است که تخلف خفیفی صورت گرفته باشد و هنر قاضی در تشخیص نوع تخلف است که بسته به اتفاقی که افتاده احکام بازدارنده و محکمی صادر می‌کند. ما باید مراقب چشم مردم هم باشیم و یک قاضی باید با هنر خود طوری نسبت به تخلفات حکم صادر کند که فردا مردم که در جریان ماجرا هستند، نسبت به آن ناامید نشوند. ضمن اینکه تأخیر در صدور حکم هم می‌تواند بر تخلفات بیفزاید.