حمایت نوید محمدزاده از زنان آزاردیده سینما

ستاره ملکی بازیگر جوان تئاتر با اعلام این خبر در صفحه شخصی‌اش نوشت: نوید محمدزاده اجرایی که با ابوالفضل کاهانی داشت را لغو کرد. شک کرد، پرس‌و‌جو کرد، دنبال حق گشت و در نهایت هزینه داد و طرف حق ایستاد. نوید محمدزاده و گروهش برای اجرای این تاتر دوسال تلاش و تمرین کرده‌بودند و منتظر دیدن نتیجه زحماتشان بودند.» محمدزاده البته این خبر را در صفحه شخصی‌اش اعلام نکرده اما جنبش #metoo را استوری کرده است.

 ابوالفضل کاهانی نویسنده و کارگردان نمایش «گیاهخوار» است که قرار بود مرداد و شهریور ۱۴۰۱ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود.

صفحه اینستاگرامی «من هم» دو روز قبل روایت‌هایی از آزاردیدگان توسط ابوالفضل کاهانی بازیگر ونمایشنامه‌نویس و برادر کوچک عبدالرضا کاهانی (کارگردان سینما) منتشر کرد. او پس از این اتهامات، صفحه‌اش در فضای مجازی را حذف کرد. برادرش هم نوشت: «... مجرم، مجرم است و باید طبق قانون مجازات شود اما نام بردن از افراد رده پایین ـ حتی اگر نام خانوادگی‌شان شهره باشد ـ جنبش شما را پیش نمی‌برد! ذات سینما شهرت است و گمان بر این بود سراغ سلاطینی بروید که در پناه قدرت مخفی شده‌اند و به ریش ما می‌خندند!»

 هفته دوم فروردین‌ماه بود که جمع قابل توجهی از زنان سینماگر ایرانی در اعتراض به خشونت و آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما، بیانیه صادر کردند و تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما برای رسیدگی به این روایت‌ها را خواستار شدند.

در ادامه، امضاکنندگان بیانیه‌ اعتراض به سوء رفتارهای جنسی در سینما و تئاتر ایران، ۵ زن سینماگر (هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی) را برای تشکیل یک کمیته مستقل جهت پیگیری این معضل در این عرصه انتخاب کردند. همچنین رئیس سازمان سینمایی با توجه به برخی حواشی مطرح شده و مشکلات فعالان و دست اندرکاران سینما دستور داد «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» ایجاد شود.

حمایت نوید محمدزاده از زنان آزاردیده سینما