تشدید بحران مهاجرت در آمریکا

واشنگتن اعلام کرد که شمار مهاجران در مرز‌های آمریکا و مکزیک به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است. اوایل ماه واشنگتن تدابیر جدیدی برای مقابله با حرکت مهاجران به طرف مرزهایش در نظر گرفت.

براساس گزارش سی جی تی ان، گارد مرزی آمریکا هر روز به مقابله با مهاجران در مرز‌های آمریکا با مکزیک می‌پردازد. شمار مهاجران به بالاترین حد خود رسیده است. در همین حال جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی خطاب به کسانی که قطد دارند به آمریکا مهاجرت کنند، گفت: اگر شما می‌خواهید که نیکاراگوئه، کوبا و هائیتی را ترک کنید و سفر به طرف آمریکا را آغاز کنید این کار را نکنید.

 ماه جاری دولت بایدن طرح جدیدی را برای تقویت مرز‌های آمریکا در برابر موج مهاجران اعلام کرد. بر اساس این طرح ماهیانه ۳۰ هزار مهاجر از نیکاراگوئه، کوبا و هائیتی به اضافه ونزوئلا پذیرش می‌کند. از طرف دیگر افرادی که از مرز‌های مکزیک به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند بازگردانده می‌شوند. بیش از ۲۰۰ هزار مهاجر کوبایی در سال ۲۰۲۲ به مرز‌های آمریکا رسیده اند. آن‌ها به روشی خطرناک و به وسیله قاچاقچیان سفر خطرناک خود را از آمریکایی مرکزی آغاز می‌کنند. برخی از مهاجران از طریق تنگه فلوریدا به آمریکا وارد می‌شوند.

یک تحلیل‌گر به اسم کارلوس آلزوگارای در این خصوص گفت: تدابیر جدید دولت آمریکا موج مهاجرت‌ها را متوقف نخواهد کرد. باید تدابیری در جهت لغو قوانین دوران ترامپ اندیشیده شود. باید کوبا از فهرست کشور‌های تروریستی حذف شود.

اوایل این ماه کنسولگری آمریکا در هاوانا صدور گذرنامه را از سر گرفت، اما این اقدام را تنها برای افرادی انجام داد که اعضای خانواده‌های آن‌ها در آمریکا هستند. مقامات کوبا این اقدام را ناکافی می‌دانند.

تشدید بحران مهاجرت در آمریکا

مقامات کوبایی می‌گویند که تحریم‌های آمریکا ضد کوبا سبب می‌شود که مهاجرت از کوبا به آمریکا تشویق شود. رئیس جمهور کوبا در پیامی در توئیتر اعلام کرد که این تدابیر دولت آمریکا برای مهاجرت تبعات بدی به همراه خواهد داشت. مهاجرت هزینه‌های زیادی برای مهاجران و کشور‌های مقصد به همراه دارد. تحلیلگران می‌گویند که باید مذاکرات دوجانبه‌ای برای رسیدگی به این چالش انجام شود.