آمریکا باعث فاجعه انسانی و بحران انرژی در سوریه است

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اخبار مربوط به انتقال نفت سوریه به پایگاه‌های آمریکایی گفت: ما از غارت سوریه توسط آمریکا متاثر شدیم. بر اساس داده‌های دولت سوریه، در نیمه اول سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۰ درصد از تولید روزانه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی به خارج از این کشور منتقل شده است. در اوایل ماه جاری، نیروهای آمریکایی از ۶۰ تانکر و کامیون برای حمل نفت و گندم غارت شده از سوریه استفاده کردند.

وانگ ونبین، اظهار داشت: چنین راهزنی هایی، بحران انرژی و فاجعه انسانی در سوریه را تشدید می کند. حق زندگی مردم سوریه توسط آمریکا بی رحمانه پایمال شده است. با کاهش نفت و غذا، مردم سوریه، بیشتر و سخت‌تر برای پشت سر گذاشتن زمستان تلخ تلاش می‌کنند.

آمریکا باعث فاجعه انسانی و بحران انرژی در سوریه است

وی افزود: میزان حرص و طمع ایالات متحده در سرقت منابع از سوریه به همان اندازه زیاد است که سخاوت آن‌ها در ارائه کمک های نظامی اغلب به مبلغ میلیاردها یا حتی ده ها میلیارد دلار. آمریکا چه به کشوری چیزی بدهد و چه از آن چیزی بگیرد، آن کشور را در آشفتگی و فاجعه فرو می برد و خود می تواند از مزایای هژمونی اش بهره مند شود. این نتیجه به اصطلاح «نظم مبتنی بر قوانین» ایالات متحده است.

ونبین با بیان این که آمریکا باید پاسخگوی سرقت نفت سوریه باشد، اظهار داشت: مردم سوریه و جامعه جهانی باید پاسخی دریافت کنند. ما از ایالات متحده می خواهیم که از زیر پا گذاشتن حاکمیت قانون بین المللی و نقض قوانین بین المللی دست بردارد.