چین خطاب به آمریکا: کرونا را سیاسی نکنید

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین پس از اتهام آمریکا درباره عدم شفافیت چین درباره همه گیری ویروس کرونا گفت کشورش اطلاعات و داده ها درباره این همه گیری را با روشی مسئولانه با جامعه جهانی درمیان گذاشته است.

وی در ادامه از تمامی کشورها درخواست کرد از سیاسی کردن این اپیدمی خودداری کنند و در ادامه افزود پکن به بهبود ارتباطات با دنیا تمایل دارد.

دولت چین اعلام کرد اعمال محدودیت از سوی برخی کشورها درباره ورود شهروندان چینی به کشورهایشان انگیزه سیاسی دارد و هشدار داد در برابر آن دست به اقدامی تلافی جویانه خواهد زد. آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس درمیان کشورهایی هستند که انجام تست شناسایی ویروس کرونا را برای مسافران چینی به کشورهایشان اجباری کردند.

سازمان بهداشت جهانی نیز چین را ترغیب کرد تا اطلاعاتی دقیق و با زمانبندی درست در اختیار این سازمان قرار دهد.

از اواخر نوامبر ۲۰۲۲ که دولت چین به دلیل برخی اعتراض های مردمی به قرنطینه های سخت گیرانه و سیاست کووید صفر، تصمیم به لغو برخی محدودیت های کرونایی کرد، با توجه به انبوه جمعیت این کشور، شیوع کرونا در استان های مختلف این کشور به یکباره شدت گرفت.

چین خطاب به آمریکا: کرونا را سیاسی نکنید

اگرچه رسانه ها و منابع رسمی چین آمار دقیقی از میزان شیوع کرونا و یا مرگ و میرهای کرونایی در این کشور ارائه نمی کنند، اما برخی اخبار رسانه های این کشور از جمله اخبار مرتبط با تجهیز فوق العاده بیمارستان ها، افزایش تولید داروهای مقابله با کرونا و بالا بردن ظرفیت تولید دستگاه های تنفس مصنوعی که برای بیماریان کرونایی استفاده می شد، حاکی از شیوع گسترده این بیماری درچین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سوم دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد این کشور به میزان کافی واکسن تولید می کند و واکسن های تولیدی این کشور پاسخگوی نیاز داخلی است و چین احتیاجی به وارد کردن واکسن کرونا ندارد هرچند معتقد است همکاری میان کشورها، می تواند اثر بهتری برای مهار شیوع کرونا داشته باشد.