هشدار جدی امیرعبداللهیان به بورل

 در پی صدور پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوزپ بورل ، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی  پارلمان اروپا، آن را رفتار نسنجیده و نادرست خواند.

 امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه ما امروز شاهد صدور پیش نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. 

امیرعبداللهیان افزود: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای  خود اروپاست.

وزیر امور خارجه با اشاره به واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار  احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت  متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفت‌وگو ضمن ابراز خرسندی از دیپلماسی در حال انجام در موضوع توافق هسته‌ای، گفت: به تلاش‌های خود برای نیل به توافق ادامه می‌دهم. 

بورل افزود: من از شنیدن اخبار همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران و خوشبینی‌ها در این مسیر خرسند هستم. 

اسن مقام اتحادیه اروپا با اشاره به وضعیت اوکراین گفت: در پی گفتگوهای اخیرمان در اردن ، به اوکراین گفتم که برگزاری نشست مشترک فنی دو کشور مهم است.

هشدار جدی امیرعبداللهیان به بورل

وی افزود: من هم موافق هستم که در پیش نویس پارلمان اروپا احساسات و نگرانی غالب است.

جوزب بورل افزود: اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملا مستقل است اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و صرفا بازتاب دهنده نگرانی‌های اروپا است. 

دو طرف در این تماس، درباره آخرین وضعیت توافق برای رفع تحریم‌ها، تحولات اوکراین و رایزنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نیز گفت‌وگو کردند.