قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه تهدید آشکار امنیت بین‌المللی است

 «حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه ضمن یادداشتی به بررسی اهداف و پیامدهای قطعنامه پارلمان اروپا در مورد در فهرست « گروه‌های تروریستی » اتحادیه اروپا قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.

در این یادداشت آمده است: پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌‌های تروریستی» اتحادیه اروپا می باشد، به تصویب رساند. اتخاذ چنین تصمیم نابخردانه مبتنی بر اتهام بی پایه «فعالیت‌های تروریستی و سرکوب معترضان» توسط سپاه و همچنین ادعای عرضه پهپاد به روسیه می باشد.

در واقع این اقدام باید مورد توجه و بررسی همه جانبه قرار گیرد، زیرا آن بخشی از تلاش های مشترک آمریکا، اسرائیل، اتحادیه اروپا و کل جامعه غربی در جهت مقابله علیه کشورهایی است که دارای سیاست مستقل بوده و در مقابل نیروهای سلطه طلب و امپریالیسم جهانی قد علم کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران که تحت فشار تحریم های دائمی قرار دارد، یکی از کشورهای پیشگام جهان است که با موفقیت با این نیروها مقابله می کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه نه تنها از استقلال و آرامش کشور خود حمایت می کند، بلکه در تامین امنیت منطقه ای و جهانی نیز نقش موثری دارد که این واقعیت طی سال های گذشته در امر مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بین المللی در خاورمیانه در سطح دنیا برجستگی تمام یافت.

البته برای آن عده از تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه و امنیتی که با غرب و تبلیغات لیبرال آن مرتبط نیستند، تصمیم پارلمان اروپا اصلا جای تعجب نداشت و دور از انتظار هم نبود. آنها با اصل و ماهیت سیاست های ریاکارانه کشورهای غربی به خوبی آشنا هستند و می دانند که عدم وابستگی در جهان کنونی برای کشورهایی مانند ایران که پرچم آرمان های بلند استقلال واقعی را بر شانه های توانمند خود به پیش می برد، هزینه های زیادی دارد که پرداخت آن در توان هر کشوری نمی باشد.  

اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل پس از تلاش‌های متعدد برای بی‌ثبات کردن اوضاع در ایران، حمایت های مستقیم از اغتشاشگران در داخل کشور، به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای ایرانی و  جنایات متعدد دیگر برای به دست آوردن نتایج مطلوب و مورد نظر خود مایوس شده اند و حالا با کمال بی حیایی و در اوج بیچارگی همانند تصمیم چند سال پیش رئیس جمهور سابق آمریکا، می خواهند سپاه را که نقش بی بدل و تعیین کننده ای در سرکوب تروریسم در منطقه دارد، به عنوان گروه تروریستی اعلام کنند.

قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه تهدید آشکار امنیت بین‌المللی است

این اقدام در حقیقت معنای حمایت از تروریسم و قوت قلب بخشیدن به گروه های تروریستی را دارد که جهان نباید از این امر غفلت کند.

به هم نزدیک شدن مواضع ایران و روسیه و همچنین چین نسبت به تشکیل یک نظم جهانی جدید و عادلانه، پیام جدی، هشداردهنده و نگران کننده ای برای غرب می باشد. این همکاری می تواند هژمونی آمریکا در جهان را به طور جدی تضعیف کند و جبهه پایدار مقابله علیه سلطه غرب در گستره بزرگ اوراسیا، خاور نزدیک و میانه و منطقه آسیا را شکل دهد که مایه نگرانی جدی آمریکا و اروپا است.

تلاش برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا می تواند پیامدهای امنیتی جدی منطقه ای و جهانی را به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است تا کشورهای اروپایی ملاحظات لازم را فراموش نکنند و تردیدی نداشته باشند که دود آتشی که از این طریق می خواهند روشن کنند و به تروریسم چراغ سبز نشان دهند، پیش از همه به چشم خود آنها خواهد رفت.

البته سخت است بشود حساب خاصی روی خرد سیاسی اروپایی ها حساب کرد، اما باز هم تا حدودی این امید وجود دارد که اندیشمندان سیاسی اروپا بتوانند به نخبگان حاکم خود در مورد تبعات تصمیمات عجولانه و غیر منطقی هشدار دهند.

با این وجود چنانچه چنین تصمیمی توسط کشورهای کلیدی اتحادیه اروپا مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اتریش پذیرفته شود، پس به معنای رقم خوردن مرحله جدیدی در امر مبارزه برای نظم جهانی عادلانه خواهد بود که در آن نقش آمریکا و غرب کمرنگ‌تر از گذشته خواهد شد.

بدون تردید چنین اقدامی از سوی اروپا، توسط ایران بی پاسخ نخواهد ماند و در نهایت نشان خواهد داد که نقش جمهوری اسلامی در تامین ثبات و امنیت نه تنها خاور میانه، بلکه بسیار فراتر از آن بسیار بزرگ و موثر می باشد.