تب برفکی فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله ارسباران

خسارت‌های زیان‌بار بیماری تب برفکی برای دامداران روستایی منطقه ارسباران بویژه در شهرستان اهر در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله چند سال گذشته در این منطقه است.

به گزارش آذرقلم به نقل از مهر، تب برفکی از بیماری‌هایی است که هیچ‌وجه مشترکی بین دام و انسان ندارد و قابل‌انتقال به انسان نیست و در حال حاضردر برخی از مناطق استان آذربایجان شرقی به‌خصوص ارسباران و شهرستان اهر به بحران تبدیل‌شده و مردم منطقه را در برابر امواج سهمگین خسارات قرار داده است.

حال پس از تلفات گسترده احشام در منطقه خبر می‌رسد که پای واکسن‌های تب برفکی به مناطق آلوده باز شده و این یعنی نوشدارو پس از مرگ سهراب چرا که دامدارانی که سرمایه‌ای جز احشام و دام و طیور خود ندارند، این بیماری را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله هولناک سال ۹۱ قلمداد می‌کنند.

هفته گذشته با پیگیری‌های مسئولان مرحله دوم واکسن‌های تب برفکی وارد شهرستان شد و دامپزشکی با تکمیل نیروی انسانی در حال واکسیناسیون دام‌های منطقه است و هر روز گروه‌های مختلفی برای واکسیناسیون دام‌ها به روستاهای اهر مراجعه می‌کنند.

در این میان با توجه به فرارسیدن زمان کوچ عشایر، مسئولان عزم جدی کرده‌اند تا پیش از کوچ عشایر و انتقال دام‌ها از این شهرستان به مناطق دیگر آنها را واکسینه کنند و این در حالی است که هر روز جلسه‌ای برای مدیریت و کنترل بیماری تب برفکی برپا می‌شود تا برای جلوگیری از تلفات احشام چاره‌اندیشی کنند.

به گفته مسئولان واکسن‌های وارداتی از کشور فرانسه رسیده و این امیدواری وجود دارد که واکسن فرانسوی تب برفکی دام‌های آلوده در اهر و سایر مناطق را فرو نشاند اما از سوی دیگر تعطیلی شرکت‌های واکسن‌سازی و سرم‌سازی منطقه نیز برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به شیوع و گسترش بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: متاسفانه تا‌کنون ۹۰۰ رأس دام در استان به دلیل ابتلا به این بیماری تلف شده‌اند و در تلاش هستیم با اقدامات ضربتی ضمن کنترل بیماری از بروز تلفات بیشتر جلوگیری کنیم.

امیرحسین بهداد به اقدامات کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مورد بیماری تب برفکی اشاره و تصریح کرد: تا اواخر هفته گذشته ۴۵ هزار دز واکسن گوسفندی در سطح استان توزیع شده و اکیپ‌های واکسیناسیون نیز در حال اجرای طرح‌های واکسیناسیون در مناطق آلوده هستند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پایان خاطر‌نشان شد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مقادیر قابل توجهی واکسن نیز از سوی سازمان دامپزشکی کشور به استان تخصیص یافته که از فردا بین شهرستان‌های آذربایجان شرقی توزیع می‌شود و امیدواریم با توجه به این اقدامات در کمترین زمان موفق به کنترل و مهار تب برفکی در آذربایجان شرقی شویم. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که شاید بیان مسائل و مشکلات مردم برای عده‌ای آزاردهنده باشد ولی تنها درخواست‌های روستائیان در مراجعات مهر به مناطق خسارت دیده رساندن صدای فریادخواهی آنان به گوش مسئولین است و طبق درخواست‌های دامداران روستایی امید می‌رود تا دولت و مسئولین شهرستان و منطقه نیز در راستای احقاق حق و حل مشکلات پیش‌آمده از بیماری تب برفکی با قدم‌های عملی در جهت تحقق خواسته‌های سربازان چرخه اقتصادی کشور تلاش کنند.