روزه
های سخت رفتگران مهاباد

روز های گرم و طولانی و نور داغ خورشید. آفتاب سوزانی که این روزها همراه شده است با روز های ماه رمضان و رفتگرانی که گرمی کار و تلاششان روی آفتاب و گرما را هم کم کرده است. روزه می گیرند و پرتلاش کار می کنند. با خود حسی دارند که ارزش تحمل سختی را به آن ها می دهد: توکل به خداوند. به لطف خداوند امید دارند و برای شرمنده نشدن در برابر خانواده سختی را تحمل می کنند. با گرد و خاک مبارزه می کنند بی آنکه اجازه دهند گرد و خاک روزه شان را باطل کند. رازی به حکمت خداوند اند و روزه گرفتن هنگام رفتگری را فرصتی از طرف خدا برای نزدیکی بیشتر به او می دانند.

تمییز کردن خیابان ها و تحمل گرمای تابستان با دهان بسته برایشان سخت است اما لذت بندگی خالصانه به خالق در این 16، 17 ساعت روزه داری همه چیز را از یادشان می برد. دلخوشند اند به اینکه با حفظ حرمت ماه مهمانی خدا، خود خداوند اجر عمل آنان را می دهد (الصوم لی و أنا أُجزی به: روزه از من است و من پاداش آن را می دهم؛ حدیث قدسی)

ماه رمضان و روزه گرفتن در هر مکانی و در هر شغلی حال و هوای خاص خود را دارد. اما یک دسته از افرادی که در ماه رمضان بدون توجه به سردی یا گرمای هوا به کار خود ادامه می دهند رفتگران و کارگران شهرداری هستند. حتی ممکن است در بعضی از اوقات ماه رمضان مانند شب های قدر کار آن ها دوچندان نیز شود اما آن ها روزه را وظیفه ی خود می دانند. روزه داری با این شرایط سخت را عاملی را برای بالا بردن دامنه ی صبر و استقامت خود می دانند. جالب آنجاست که در این شرایط نه تنها دست از کار نمی کشند بلکه با شور و اشتیاق بیشتری به کار خود می پردازند و ایمان دارند زحمت آن ها در این شرایط مورد توجه ی خاص خداوند قرار می گیرد. برای آنکه با حال و هوای آن ها در این ماه و کار کردن با این شرایط بیشتر آشنا شویم به سراغ تعدادی از رفتگران مهابادی رفتیم و از آنها درخواست کردیم حال خود را توصیف کنند.

کاک مصطفی همزمان که مشغول جارو کشیدن خیابان بود در پاسخ به مکُریان گفت: مطمئنا وقتی خداوند این سختی را از ما خواسته است صبر و تحملش را نیز به ما می دهد. خاله محمد می گوید کار با گرد و غبار است و درست است که عرق کردن هایمان بخاطر گرمای هوا هم بر عطش تشگییمان می افزاید ولی این شرایط باعث نمی شود از زیر بار تکلیف خود شانه خالی کنیم. دیگری می گوید هرچه تلاش و سختی بیشتر باشد به همان اندازه پاداش بیشتری از صاحب این ماه دریافت می کنیم و هر یک با اخلاص به کار خود مشغول هستند و راضی به رضای پروردگارشان.

اما در مورد ارزش و اهمیت روزه و همچنین روزه داری در شرایط سخت مانند افرادی که در بالا توصیف شدند نیز از سوی دین مبین اسلام و در سخنان پیامبر (ص) و اهل بیت گرامی ایشان روایات و احادیثی فراوانی در خصوص صواب و برکات این فریضه ی الهی وجود دارد.

روزه داری علاوه  بر اجابت فرمان خداوند و  اجر معنوی خواص و فواید فراون روحی جسمی  به همراه دارد. پزشکان روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا را مفید می دانند آنها معتقدند در ماه مبارک رمضان دستگاه گوارش روزه داران برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری اعمال خود را انجام خواهند داد. روزه گرفتن نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

روزه فواید دیگری نیز دارد از جمله شناسایی افراد مخلص. چون روزه با پرهیز از خوردن و نوشیدن و دیگر لذت های دنیوی همراه است برای افرادی که نمی توانند از این امور پرهیز کنند دشوار می شود و در نتیجه تنها افراد مخلص و اهل خضوع و خشوع به این تکلیف الهی عمل می کنند و دست از امور مباح مانند خوردن و نوشیدن بر می دارند. در نتیجه روزه یکی از مهم ترین آزمون های خداوند برای شناسایی افراد با اخلاص است.

با ایمان به خداوند و وعده های او هیچ سختی و گرمایی انسان را از عبودیت و بندگی او جدا نمی کند بلکه این سختی ها مقام انسان را در نزدیکی به خدا بیشتر می کند. درست مانند کارگران و رفتگرانی که باورها و عقایدشان آن ها را سیراب  و ایمانشان به لطف خداوند، آن ها را بی نیاز از غذا می کند. پس کارگران و رفتگران روزه دار، این روزه داری برا شما مبارک باشد که در سخت ترین شرایط دعوت حق را لبیک گفتید و بهترین میهمان خدا بودید. خدا قوت