اثربخشی یک دارو در پیشگیری از عوارض ریوی کرونا صحت دارد؟

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص داروی PHR۱۶۰ که پیش‌تر  به عنوان داروی پیشگیری از عوارض ریوی کرونا معرفی شده بود، اظهار کرد: این اسپری بعد از دریافت مجوز تولید مجددا مورد آزمایش قرار گرفت و تحقیقاتی روی آن انجام شد.

او افزود: باید آزمایش در حجم وسیع‌تری انجام و مشخص شود که دارو تا چه حد کارایی دارد و ما اگر حرف اثربخشی بخواهیم بزنیم باید متوجه شویم که این تاثیر روی چه بخشی از بدن و به چه میزان است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر در فرایند کار تحقیقاتی این دارو هستیم، ولی باتوجه به اینکه این دارو مجوز لازم را نیز کسب کرده و وارد بازار شده است می بینیم که دارو  تاکنون عارضه‌ای نداشته است.

او با اشاره به تأثیر و خاصیت داروی PHR۱۶۰ ادامه داد: یک‌سری داروها وجود دارند که باعث تحریک کولینرژیک می‌شوند و هرکس کولینرژیکش فعال شود، التهاب ریه‌اش نیز کمتر می‌شود. در طب گیاهی دیده شده است که هرگاه قصد داشتند ورم ریه را کم کنند از کولینرژیک ها بهره می‌گرفتند و این دارو از همین شرایط بهره می‌برد و منجر به کاهش التهاب ریه می‌شود البته هنوز نیاز به تحقیق بیشتری وجود دارد.

او  تاکید کرد:  PHR۱۶۰  یک داروی کمکی است و به طور مستقل استفاده نمی‌شود و برای استفاده عموم و در سطح گسترده باید منتظر نتایج تکمیلی تحقیقات ماند.