روش صحیح طبخ غذا در نابودی کرونا / آیا کرونا در مواد غذایی وجود دارد؟
تا امروز احتمالا دیگر روال خرید مواد غذایی در شرایط کرونایی را به خوبی آموخته اید:  فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنید، فقط آنچه خود و خانواده‌تان نیاز دارید، خریداری کرده و در حالی که در مسیر بازگشت به خانه هستید، با ضدعفونی کننده دستان خود را ضدعفونی می کنید. بعلاوه، به محض ورود به منزل دستان خود را می شویید و یک بار دیگر هم وقتی که مواد خریداری شده را از کیسه درآورده و در جای خود قرار می دهید، به سراغ شستشوی دست می روید.
 
حالا زمان آن فرارسیده که هرآنچه از فروشگاه مواد غذایی خریده اید اعم از میوه، سبزیجات یا غذاهای نیمه طبخ شده ، را مصرف کنید. آیا مصرف این مواد به همان شکل اولیه، ایمن است؟ و آیا قرار گرفتن ویروس کرونا در  معرض حرارت ناشی از  پخت و پز باعث می شود که قبل از ورود به بدن شما به طور موثر از بین برود؟
 
آیا کرونا در مواد غذایی وجود دارد؟
 به خاطر داشته باشید که در حال حاضر "طبق مدارک منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا" هیچ مدرکی در خصوص اثبات انتقال COVID-19 از طریق غذا وجود ندارد. این بدان علت است که SARS-CoV-2 در درجه اول بیماری تنفسی ایجاد می کند (برخلاف ویروس های دیگر مانند نورو ویروس و هپاتیت که باعث بیماری های دستگاه گوارش می شوند). بنا بر اعلام CDC، ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.  کمتر معمول است که فرد با لمس یک سطح یا شی آلوده به ویروس و سپس لمس دهان، بینی یا چشم خود به COVID-19 مبتلا شود.
 
بیشترین نگرانی در مورد ویروس کرونا و ایمنی مواد غذایی ، غالبا به رعایت بهداشت عمومی بستگی دارد تا غذای آلوده . CDC توصیه می کند قبل از تهیه یا خوردن غذا 20 ثانیه دست های خود را با آب و صابون بشویید و همچنین این کار را در سایر اوقات از جمله زمان  عطسه یا استفاده از حمام، انجام دهید.
 
بطور کلی، ویروس موجود روی سطوح مواد غذایی نمی تواند خطر چندانی داشته باشد. به دلیل ضعیف شدن ویروس بر روی سطوح، احتمال انتشار آن از طریق بسته های مواد غذایی که چند روز در هوای سرد یا دمای یخچال بوده اند، بسیار اندک است. با این حال، همچنان توصیه می شود که اقدامات ایمنی و احتیاطی لازم را در خصوص تمام مواد غذایی رعایت کنید. حتما گوشت را از سایر مواد غذایی جدا کرده و در دمای زیر صفر نگهداری کنید. 
 
در خصوص میوه و سبزیجات، باید مطمئن شوید که پیش از استفاده به  خوبی شسته و ضدعفونی شده است. آب به تنهایی نمی تواند این محصولات را تمیز کند بنابراین می توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی و یا آب و سرکه استفاده کنید تا از ضدعفونی شدن مواد طبیعی اطمینان حاصل کنید. 
 
آیا پخت غذا ویروس کرونا را از بین می برد؟
 اگرچه متخصصان معتقدند ویروس کرونا ویروس نیست که در غذا وجود داشته باشد اما پختن غذا با حرارت مناسب ایده خوبی برای اطمینان از چیزی است  که می خوریم. خوب است بدانید که انجام این کار باعث کاهش هر نوع ویروس دیگری می شود که در انواع غذاها وجود دارد.  البته یک مورد استثنا نیز وجود دارد: به شرطی که غذا بعد از سرد شدن با دست زدن به آن آلوده نشود می توان به سالم بودن آن اعتماد کرد.
 
 از آنجا که SARS-CoV-2 بسیار جدید است، هیچ داده یا مطالعه ای فراگیری  درباره ایجاد درجه حرارت برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد ، اما احتمالاً بسیار مشابه سایر ویروس های کرونا خواهد بود. به همین دلیل "تمام تدابیر احتیاطی باید در نظر گرفته شود و دستورالعمل های استاندارد بهداشتی برای پخت غذا مدنظر باشد. فقط به این دلیل که قبلاً غذا پخته شده به این معنی نیست که دیگر نگران سلامت و بهداشت مناسب ‌آن غذا نخواهیم بود .