عادت های مخرب زندگی زناشویی

لطیفه شیخ زاده روانشناس و مددکار اجتماعی درباره نکاتی که زوجین هنگام مشاجره با همسر خود باید بدانند، اظهار کرد: اگر به بحث و مشاجره‌های بین زوجین دقت کنیم، شاهد رفتار‌ها و سخنانی هستیم که به جای سوق دادن آن‌ها به سمت رفع مشکل، آن مشکل را تشدید می‌کنند، لذا به این قبیل رفتار‌ها عادات مخرب می‌گوییم.

وی درباره عادت‌های مخرب روابط زوجین گفت: ۷ عادت مخرب در رفتار‌های کنترل بیرونی وجود دارد که به تدریج که ازدواجتان رو به افول می‌گذارد، شما و همسرتان هر روز بیشتر از روز قبل از آن استفاده می‌کنید.

این روانشناس تصریح کرد: نخستین و به باور ما مخرب‌ترین این عادت‌ها، انتقاد است. اگر به بحث و مشاجره‌های خود و همسرتان دقت کنید، پی خواهید برد که گفت‌وگو‌های شما پر از انتقاد است، لذا  بلندترین ساز ارکستر سمفونیک ازدواج‌ها همین ساز انتقاد است.

شیخ زاده با تأکید بر اینکه بعد از انتقاد یکی دیگر از عادت‌های مخرب روابط زوجین، سرزنش کردن است، گفت: گفت‌وگو‌های زناشویی بین همسران ناخرسند، مملو از سرزنش است. هیچگاه سرزنش گر تقصیر ندارد، همیشه مقصر طرف دیگر است. معمولا یکی از زوجین انتقاد می‌کند و دیگری سرزنش می‌کند و هر دوی آن‌ها شکایت می‌کنند. وقتی پای گفت‌وگو با همسرتان می‌نشینید، بحث را به سرزنش و ملامت نکشانید. احساس تان را گردن همسرتان نیندازید، چون باعث می‌شود در لاک دفاعی‌اش فرو برود و نتوانید گفت‌وگوی راحتی داشته باشید. در عوض سعی کنید، خواسته‌هایتان را مطرح کنید. اغلب زوج‌ها‌ی متخاصم در این عادت‌ها و رفتارهای تخریب‌گر دیگر استاد هستند.

وی با بیان اینکه سومین عادت مخرب شکایت کردن است، ادامه داد: قدم اول برای رسیدن به خواسته‌های خود در زندگی، این است که ببینید در اصل چه خواسته‌ای دارید. وقتی خواسته‌ خود را، خالصانه مطرح می‌سازید، هم سخن خودتان را تصدیق می‌کنید و هم به همسرتان فرصت مناسبی می‌دهید، اما شکایت کردن، تولید کسالت می‌کند وجذابیتی به سخن شما نمی‌دهد.

این روانشناس با بیان اینکه چهارمین عادت مخرب غر زدن است، ادامه داد: در بیشتر موارد افراد به جای توضیح دادن، ساده‌ترین راه یعنی غر زدن را انتخاب می‌کنند. یکی از زوجین غر می‌زند و دیگری شروع به تهدید می‌کند که در نهایت منجر به تنبیه و سپس رشوه دادن می‌شود. در یک مشاجره همه‌ این عادت‌های مخرب اتفاق می‌افتد.

شیخ زاده با تأکید بر اینکه پنجمین عادت مخرب، تهدید کردن است، اضافه کرد: از مهم‌ترین حرف‌هایی که نباید به همسر گفت، تهدید کردن است. با تهدید همسرتان در حین دعوا، در واقع از بدترین کار‌هایی که ممکن است در زمان دشمنی انجام دهید، به او خبر می‌دهید. این تهدیدها، اعتماد همسرتان را کم کرده و اگر عاقل باشد، می‌فهمد که باید برای محافظت از خود اقداماتی بکند.

وی ادامه داد: شاید این حرف‌ها را تنها از روی خشم زده و بعد دعوا از او عذرخواهی نیز بکنید، اما اگر همیشه این شیوه را بکار ببرید، به مرور زمان شاهد دور شدن و سرد شدن رابطه زناشویی‌تان خواهید بود.

این روانشناس با اشاره به اینکه ششمین عادت مخرب، تنبیه است، تصریح کرد: اگر هر کسی را برای مدت طولانی تحت فشار و زور قرار دهیم، به جایی خواهیم رسید که ممکن است هرگز دوباره صمیمیتی بین ما ایجاد نشود و بازگشتی وجود نداشته باشد. پس هرگز در مشاجره‌های خود، همسرتان را تنبیه نکنید.

شیخ زاده با بیان اینکه آخرین و هفتمین عادت مخرب، رشوه دادن است، افزود: در رشوه دادن به جای مذاکره و گفت‌وگوی دوطرفه از کنترل استفاده می‌شود، دادن حق حساب یا باج برای تحت کنترل درآوردن دیگری. اگر شما بتوانید این هفت عادت مخرب انتقاد، سرزنش، شکایت، غرغر، تهدید، تنبیه و رشوه دادن را از تعاملات زناشویی خود دور کنید، آنگاه زندگی زناشویی شما به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت.

وی گفت: افراد کمی در دنیا هستند که واقعا همیشه بدجنس باشند؛ آن‌هایی که ما را می‌رنجانند خودشان نیز در عذاب هستند؛ بنابراین واکنش مناسب به هیچ وجه بدبینی یا خشونت نیست، بلکه درمواقعی نادری که فرد می‌تواند از عهده اش برآید، همیشه عشق است. یادمان باشد احتمال اینکه یک انسان کامل و بی نقص از ناکجا سروکله اش پیدا شود، صفر است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در صورتی که به تنهایی قادر به حل مشکلات در روابط خود نیستید، می‌توانید از یک زوج درمانگر متبحر در این زمینه استفاده کنید.