کالری خرما چقدر است؟

کالری خرما به عنوان یک میوه گرم و پر کالری برای بسیاری از افراد سوال است. اینکه خرما چقدر کالری ارد.

به گزارش افکارنیوز، خرما در واقع میوه درختی به نام نخل است که در مناطق گرمسیری به وجود می آید. مهمترین نکته در بالابودن کالری خرما این است که در خرما 70 درصد ان را قند تشکیل می دهد.

میزان کالری یک عدد خرما

یک عدد خرما در واقع  ۲۳ کالری انرژی دارد و هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه می تواند تا ۲۸۲ کالری انرژی وارد بدن کند به همین دلیل خرما یک میوه پر کالری است و کالری خرما در میان میوه ها شاید به عنوان پر کالری ترین باشد.

کالری خرما

ارزش غذایی خرما چقدر است؟

یک لیوان خرمای بدون هسته 502 کالری انرژی دارد اما کلسترول ان صفر می باشد به همین دلیل برای کسانی که چربی خون دارند نباید نگران مصرف خرما باشند.

ارزش غذایی خرما

کالری خرما خشک

 هر ۱۰۰ گرم خرما خشک ۳۱۹ کالری دارد.

کالری یک عدد خرما خشک ۶۶ واحد انرژی است.

مواد مغذی موجود در خرما عبارتند از:

۱. کربوهیدرات: حدود ۷۰% وزن خرما از فروکتوز تشکیل شده است که میزان قند بالایی دارد. به علاوه خرما با خشک شدن و از دست دادن رطوبت شیرین‌تر می‌شوند. اگرچه خرما شیرین است و مقدار بالایی قند دارد، اما شاخص گلسیمی (شاخصی برای نشان دادن سرعت تبدیل کربوهیدرات به قند) آن نسبتا پایین است و خوردن تعداد کمی خرما تاثیر چندانی بر قند خون ندارد.

۲. چربی : خرما چربی پایینی دارد و فاقد کلسترول است.

۳. پروتئین : خرما مقدار ناچیزی پروتئین دارد و برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باید مواد غذایی پروتئین دار به رژیم غذایی اضافه شوند.

۴. ویتامین ‌ها و مواد معدنی: برخلاف میوه‌های دیگر، خرما مقدار کمی ویتامین C دارد، اما دارای شش نوع ویتامین B از جمله بیوتین و پانتونیک اسید است. همچنین خرما مقادیری از مواد معدنی از جمله پتاسیم، مس، منیزیم و آهن دارد، این مواد معدنی برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی خرما دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که توانایی مبارزه با آسیب‌های سلولی را دارد.

انواع خرما در ایران

خرما خارک: خرما خارک یا نارس زرد رنگ است و برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب‌تر است، این خرما طعم متفاوتی نسبت به خرمای رسیده دارد و رطوبت آن کمتر است.

خرما رطب : به میوه نیمه رسیده خرما، رطب گفته می‌شود، رطب قهوه‌ای رنگ است و طعم مطلوبی دارد.

خرما رسیده: خرما رسیده به دو صورت خرما خشک یا خرما تازه در بازار عرضه می‌شود، از این خرما برای تهیه شیره خرما، سرکه خرما، حلوا، سالاد، خرما پلو و ... استفاده می‌شود.

خواص درمانی خرما

درمان یبوست

تنظیم کلسترول خون

تنظیم فشار خون

حفظ سلامت قلب

استحکام استخوان‌ها

افزایش باروری مردان

پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از سرطان کولون

افزایش وزن

تامین انرژی مورد نیاز بدن

پیشگیری از شب کوری

سم زدایی کبد

پیشگیری از هموروئید

پیشگیری از ریزش مو