نکات مهم و کاربردی برای وصول چک از طریق صدور اجرائیه

 برای وصول چک راه‌های متعددی وجود دارد اما اگر بخواهیم چک را از طریق صدور اجرائیه و ماده ۲۳ اصلاحی قانون چک وصول کنیم باید نکات مهم و کاربردی را مدنظر داشته باشیم.

 درج عباراتی از قبیل بابت ضمانت یا بابت امانت در متن چک مانع پذیرش اجرائیه ثبتی نیست در حالی که در اجرائیه موضوع ماده ۲۳ اصلاحی قانون چک از طریق دادگاه این موضوع منع شده است.

همچنین درخواست صدور اجرائیه چک از طریق دفاتر اسناد رسمی محل اقامت طلبکار یا محل وقوع بانک محال علیه در این قانون ممکن شده است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که ذینفع درخواست صدور اجرائیه ثبتی چک یا کسی است که چک در وجه او صادر شده، یا به نام او ظهرنویسی شده، یا حامل چک در چکهای در وجه حامل است بنابراین افرادی که در خارج از چک در سند رسمی یا عادی به آنها منتقل شده است حق تقاضا ندارندو در تقاضای صدور اجرائیه چک، اجرائیه هم علیه شخص حقوقی صاحب حساب و هم علیه صادرکنندگان یعنی نمایندگان صاحب امضا به صورت تضامنی صادر خواهد شد همچنین در صورت فوت صادر کننده چک می توان علیه وراث او تقاضای صدور اجرائیه کرد.

توجه به این نکته ضروری است که اگر هر یک از مندرجات چک اعم از مبلغ، تاریخ یا غیره مخدوش باشند نمی توان اجرائیه صادر کرد همچنین چک های صادره از اشخاص حقوقی اگر مهر نداشته باشد و تنها امضا در آنها موجود باشد اجرائیه علیه شخص حقوقی صادر نخواهد شد.

یکی دیگر از نکاتی که باید با آن توجه داشت این است که اگر علت برگشت چک در گواهینامه عدم پرداخت قید نشده باشد مامور اداره اجرای ثبت، تقاضای صدور اجرائیه ثبتی را از شما نخواهد پذیرفت.

از جمله نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اجرائیه ثبتی و همچنین دادگاه صرفاً نسبت به اصل مبلغ چک صادر می‌شود و امکان وصول خسارات تاخیر تادیه چک وجود ندارد.