قرص پرگابالین چه مصرفی دارد؟/عوارض قرص پرگابلین

قرص پرگابالین به سه شکل کپسول، محلول و قرص آهسته رهش در داروخانه ها عرضه و یک داروی ضدصرع محسوب می شود. استفاده از پرگابالین باید طبق دستور مستقیم پزشک باشد و همانند سایر داروها دستور مصرف خاص خود را دارد.

همه آنچه که باید درباره یک داروی تجویزی به نام پرگابالین بدانید!

معرفی قرص پرگابالین

داروی پرگابالین که با نام تجاری لیریکا (Lyrica) شناخته می شود یک دارویی خوراکی است که برای درمان صرع، درد عصبی، فیبرومیالژیا و اختلال اضطرابی عمومی تجویز می‌شود.

 این دارو به سه شکل کپسول ، محلول و قرص آهسته رهش عرضه می شود و  همه اشکال آن از طریق دهان مصرف می‌شوند.

کپسول خوراکی پرگابالین به صورت داروی ژنریک در دسترس نیست. کپسول خوراکی پرگابالین را باید به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی استفاده کرد و این بدان معنی است که ممکن است لازم باشد همراه با دارو‌های دیگری مصرف شود.

پرگابالین یک ماده کنترل شده است و پزشک استفاده شما از این دارو را کنترل خواهد کرد.

چه دلایلی باعث بروز تشنج می‌شود؟

اختلال در عصب‌های مغز باعث ایجاد تشنج می‌شود؛ تشنج کردن مربوط به زمان خاصی نیست و در هر لحظه از شبانه روز می‌تواند رخ دهد، این شرایط که معمولا با غش کردن و بیهوشی موقتی همراه است از چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه می‌تواند به طول بیانجامد.

عوامل مختلفی در ایجاد این حالت دخیل هستند کف در این بین در کودکان تب بالا می‌تواند به بروز تشنج منجر شود، به همین دلیل است که توصیه می‌شود در صورت تب کردن کودکان اقدامات لازم برای پایین آوردن تب باید صورت گیرد. یکی از دلایل شایع تشنج مربوط به بیماری صرع است.

این بیماری معمولا زمنیه ژنتیکی داشته و با مصرف دارو قابل کنترل است.

طبق گفته پزشکان و متخصصان کاهش برخی مواد مغذی و معدنی مثل کلسیم، منیزیم یا افت قند خون بدن، عفونت‌های مغزی، ضربه‌های وارده بر سر، مسمومیت دارویی و غیره هم می‌توانند از دلایل ایجاد این عارضه باشند.

همانطور که گفتیم درمان‌های دارویی مختلفی برای کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع وجود دارد که پزشک با معاینه بیمار و گرفتن شرح حال از او می‌تواند داروی مناسب را تجویز کند.

نکاتی که باید در ارتباط با مصرف پرگابالین بدانید

مصرف پرگابالین از دارو‌های ضد صرع است در افراد زیر ۱۸ سال تنها با نظر پزشک باید صورت گیرد.

قبل از مصرف دارو هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگر بادار هستید و یا قصد بارداری دارید درباره مصرف یا عدم مصرف پرگابالین با پزشک مشورت کنی

در صورت داشتن مشکلات قلبی و کلیوی با پزشک مشورت کنید.

فهرست تمامی دارو‌های مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید، چراکه ممکن است برخی دارو‌ها با پرگابالین تداخل داشته باشند.

مصرف این دارو باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.

هیچ‌گاه به طور ناگهانی دارو را قطع نکنید. این دارو باید به طور تدریجی قطع شود.

کپسول پرگابالین را می‌توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی منظمتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

طی درمان با این دارو الکل مصرف نکنید چراکه می‌تواند عوارض آن را تشدید کند.

طی مصرف این دارو به هنگام رانندگی احتیاط کنید؛ پرگابالین ممکن است شما را خواب‌آلود کند.

چنانچه دچار علائمی مثل تنگی نفس، ورم صورت، زبان یا لب‌ها، گلودرد و غیره شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید، این علائم می‌توانند نشان‌دهنده حساسیت شما به داروی پرگابالین باشند.

اگر سابقه افسردگی دارید به پزشک اطلاع دهید، شاید نیاز به داروی دیگری داشته باشید.

توصیه می‌شود برای اثرگذاری بیشتر دارو را طبق ساعت معینی مصرف کنید.

پرگابالین را طبق دستور پزشک مصرف کرده و مقدار آن را کم یا زیاد نکنید.

این دارو می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شده و قدرت باروری در مردان را کاهش دهد.

اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید قبل از مصرف دارو در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

درصورت عدم بهبودی و یا وخیم‌تر شدن علائم بیماری به پزشک اطلاع دهید.

نحوه مصرف قرص پرگابالین  

استفاده از پرگابالین باید طبق دستور مستقیم پزشک باشد، برچسب روی دارو را برای دستور العمل‌های دقیق مقدار آن چک کنید.

پرگابالین با یک صفحه توضیحات بیشتر برای راهنمایی استفاده از دارو است؛ با دقت آن را بخوانید، هرگاه بسته آن را تعویض کردید دوباره دستورات آن را بخوانید.

پرگابالین را طبق یک برنامه منظم بخورید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

خوردن پرگابالین سر وقت را به یاد داشته باشید تا به شما کمک کند

اگر خوردن یک نوبت از پرگابالین را فراموش کرده اید در اسرع وقت آن را بخورید، اگر تقریبا نزدیک خوردن نوبت بعدی نزدیک است، آن نوبت چشم پوشی کنید و نخورید و دقت کنید در نوبت بعدی دوز دارو را دو برابر نکنید بلکه به طور منظم مصرف دارو را ادامه دهید.

دو دوز را در یک نوبت مصرف نکنید.

  • زنان باردار: اگر باردار هستید یا در حال اقدام برای بارداری هستید با پزشکتان گفتگو کنید؛ این دارو را باید در صورتی استفاده کنید که فواید آن نسبت به خطرات بالقوه آن قابل توجیه باشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که دوز‌های بالای پره گابالینباعث افزایش اثرات منفی روی جنین می‌شود. اگر در حین مصرف این دارو باردار شوید، با مسئول درمانی خود صحبت کنید.
  • زنان شیرده: پرگابالین از طریق شیر مادر در مقادیر کوچکی عبور می‌کند؛ به عبارت بهتر این ممکن است موجب عوارض جانبی در بچه‌ای شود که در حال شیر خوردن است. اگر در حال شیر دادن به بچه هستید با پزشک خود صحبت کنید. شما ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیر دادن را متوقف کنید یا مصرف این دارو را.
  • افراد دارای مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیه یا سابقه بیماری کلیه دارید ممکن است بدنتان قادر به پاک کردن کامل این دارو از بدن نباشد. این ممکن است سطح این دارو را افزایش دهد و موجب عوارض جانبی بیشتر شود. پزشک شما ممکن است یک دوز پایینتر را به شما بدهد تا به اجتناب از عوارض جانبی کمک شود.
  • برای افراد دارای مشکلات قلبی: اگر مشکلات قلبی دارید از جمله مشکلات متوسط تا سکته قلبی از پزشکتان بپرسید که آیا این دارو برای شما که مشکلات قلبی دارید بی خطر است یا نه. این دارو می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. علائم بدتر شدن مشکلات قلبی را بدتر کند از جمله تورم بازوها، پاها، افزایش وزن و احتباس مایعات (تورم) در بدن.