سگ‌های ولگرد چگونه به حیات وحش آسیب می‌رسانند؟

ایمان معماریان دامپزشک با بیان اینکه سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت می‌توانند به حیات وحش آسیب برسانند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سگ‌های به پنج روش می‌توانند به حیوانات حیات وحش آسیب برسانند که یکی از این روش‌ها شکار، سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت با شکار کردن گونه‌های مختلف حیات وحش است که بیشترین آسیب را به گونه‌های با ارزش طبیعی می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه شکار گونه‌های رقیب نزدیک به ۸۰ درصد از کل آسیب‌های سگ را به حیات وحش اختصاص داده است، تصریح کرد: روش دوم نا امن کردن زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد است، سگ‌های اهلی با ورود به زیستگاه‌های طبیعی و تشکیل گروه‌های متعدد، زیستگاه‌ها را برای گونه‌های بومی نا امن می‌کنند.

معماریان با بیان اینکه نا امن کردن زیستگاه‌ها ۷ درصد از کل آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش را شامل می‌شود، افزود: کشتن یا بیرون راندن گوشتخواران وحشی چرخه‌های طبیعی زیستی را مختل می‌کنند و باعث مهاجرت‌های اجباری می‌شوند.

این دامپزشک تصریح کرد: روش سوم انتقال بیماری به گونه‌های حیات وحش است، سگ‌های اهلی می‌توانند بیماری‌های جدیدی را که پیش از آن گونه‌های حیات وحش با آن مواجه نبوده اند معرفی کنند و این بیماری ممکن است خود سگ را نیز درگیر کند و یا در بسیاری از موارد سگ‌ها فقط ناقلین بیماری باشند و خودشان مبتلا نشوند.

معماریان ادامه داد: سگ‌ها در کشورهایی، چون هند، ایران و ترکیه می‌توانند به مخازن بیماری هاری تبدیل شوند و نزدیک به ۵ درصد میزان آسیب‌های سگ‌های اهلی به حیات وحش از راه بیماری‌های منتقله است.

این دامپزشک با اشاره به چهارمین روش آسیب سگ‌های اهلی رها شده به حیات وحش گفت: سگ‌های اهلی رها شده در طبیعت رقبای غذایی گوشتخواران وحشی هستند و با از بین بردن منابع غذایی طبیعی گوشتخواران وحشی بومی در مناطق مختلف آسیب جدی می‌رسانند.

او عنوان کرد: سگ‌های اهلی می‌توانند هیبرید‌های خطرناکی با سگ سانان اهلی ایجاد کنند و علاوه بر اختلال در ژن با ارزش سگ سانان وحشی مخاطرات بیشتری برای انسان و حیات وحش دارند.