مشکل جدی دنیای مدرن امروز

 بی خوابی یکی از معضلات دنیای مدرن امروز است که در تمامی گروه های سنی رخنه کرده و باعث مشکلات جسمی و روحی بسیاری برای افراد شده است.

بسیاری از افراد دلایل متعددی را برای بی خوابی خود عنوان می کنند که از آن جمله می توان به استرس های ناشی از کار، تحصیل و زندگی اشاره کرد که نه تنها برای خودشان بلکه برای اطرافیان آن ها نیز پیامدهای منفی را به همراه دارد.

بی خوابی، مشکلی بسیار جدی است که باید از همان ابتدای مبتلا شدن فرد، برای برطرف شدن آن چاره ای اندیشید چرا که به عادتی منفی تبدیل می شود و زندگی و سلامت جسم و روان فرد را با خطرات متعددی روبرو می کند.

مریم سامانی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با معضل بی خوابی در افراد، اظهار کرد: بی خوابی، یکی از مشکلات رایج در سراسر جهان است که باعث آسیب های زیادی بر سلامت روان افراد می شود چرا که بسیاری از بیماری های روانی ارتباط تنگاتنگی با بی خوابی دارند به طوری که بر اساس تخمین ها، اعتقاد بر این است که معضل بی خوابی تقریبا ۳۳ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: افرادی که بی خوابی مزمن ندارند اغلب با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند که از آن جمله می توان به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالت متحده آمریکا اشاره کرد که یک سوم بزرگسالان در این ایالت ها کمتر از میزان توصیه شده می خوابند و به همین دلیل است که درک تأثیر احتمالی کمبود خواب در سلامتی بالاخص سلامت روان و رفاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: اگر افراد در طول زندگی خود، برای گذراندن روز پس از یک شب بی خوابی تلاش کرده اند، به خوبی با اثرات مخرب بی خوابی آشنا هستند چرا که این معضل پیامدهای منفی روانی به دنبال دارد که تغییرات خلقی مانند افزایش تحریک پذیری و عصبانیت، مشکل در کنار آمدن با استرس های جزئی زندگی روزمره از جمله آن هاست که زندگی را دشوارتر می کند.

دکتر مریم سامانی گفت: دردسرهای روزمره ای که فرد با آن ها روبروست می توانند به ناامیدی تبدیل شوند که ممکن است فرد احساس کند که از مشکلات آزار دهنده روزمره احساس ضعف و ناامیدی می کند.

وی ادامه داد: تمامی افراد می دانند که باید یک خواب خوب داشته باشند چرا که معضل بی خوابی آنقدر جدی است که حتی می تواند به منبع استرس تبدیل شود.

این روانشناس بالینی افزود: بی خوابی و سایر مشکلات خواب می توانند نشانه ای از افسردگی باشند، اما اخیراً تحقیقات نشان داده اند که کمبود خواب باعث به وجود آمدن افسردگی در افراد می شود به طوری که تحلیلی از ۲۱ مطالعه نشان داده است افرادی که بی خوابی را تجربه می کنند در مقایسه با افرادی که با خوابیدن مشکلی ندارند دو برابر در خطر ابتلا به افسردگی دارند. حال این سوال مطرح می شود که آیا کمک به افراد در بهبود بی خوابی ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش دهد؟

این روانشناس تاکید کرد: محققان پیشنهاد می کنند که بررسی و رسیدگی کردن به بی خوابی در مراحل اولیه ممکن است یک اقدام پیشگیرانه موثر برای کمک به کاهش خطر افسردگی باشد هرچند که مطالعه بیشتر در مورد این احتمال ضرورت دارد و لازم است.

وی اذعان کرد: این موضوع بدیهی است که درمان بی خوابی راهی مهم برای کمک به بهبود سلامت روان است و این احتمال هم وجود دارد که چنین روش هایی نیز ابزاری موثر برای پیشگیری یا حتی درمان مشکلات بهداشت روانی باشند و همین موضوع نیز امیدوار کننده است.

مریم سامانی بیان کرد: در پژوهشی که بیش از ۳۷۰۰ شرکت کننده در آن شرکت کردند، محققان تأثیر بی خوابی در علائم افسردگی، اضطراب و پارانویا را بررسی کردند که برخی از شرکت کنندگان به دلیل بی خوابی با درمان شناختی رفتاری (CBT) تحت درمان قرار گرفتند. درحالی که افراد دیگر، هیچ درمانی دریافت نکردند و به دنبال این موضوع، محققان دریافتند کسانی که تحت درمانCBT بودند کاهش قابل توجهی در افسردگی، اضطراب، پارانویا و کابوس ها نشان دادند و همچنین، بهبود کلی پیدا کردند که از آن جمله می توان به توانایی آنها در عملکردشان در خانه و محل کار اشاره کرد.