واکسن خارجی کرونا، حیات بخش یا نابود کننده؟/ واکسن ایرانی کرونا را حمایت کنیم

از اوایل دی ماه 98 بود که زمزمه سرایت بیماری منحوس کرونا در کشور چین به دنیا مخابره شد و به دنبال آن موجی به سراسر اکثر کشورها افتاده و مردم بسیاری را درگیر آن کرد؛ طبق آمار تا 21 آذرماه 99 تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 70 میلیون و 819 هزار و 435 نفر رسید، از این تعداد 1 میلیون و 590 هزارو 695نفر جان باخته و 48 میلیون و 245 هزار و 153 نفر بهبود پیدا کرده اند.

از همان روزهای ابتدایی، کشور چین و به دنبالش دیگر کشورها، به دنبال راهی برای کشف واکسن و درمان این ویروس بودند؛ به طوری که مثلا شرکتی در انگلیس، به ازای پرداخت پول (۱۰۰ پوند در روز) و آلوده کردن افراد داوطلب به ویروس کرونا، آزمایش و ساخت آن را شروع کرد و یا مرکز پژوهشهای "کوین ماری"، طی یک آگهی به افراد داوطلب پیشنهاد کرد در ازای دریافت ۴۰۰۰ یورو، خود را در معرض تست واکسن قرار دهند و در مقابله با این ویروس مشارکت کنند. در کنار این شرکتها، بیل گیتس هم اعلام کرد که واکسن کرونا را باید در اختیار فقرا و نه پولدارها قرار دهیم تا عدالت ایجاد شود !( البته باید دید با توجه به نظرات ۱۰سال قبل ایشان بابت کاهش ۱۵ درصدی جمعیت جهان از طریق واکسن، منظور ایشان از عدالت چیست ؟!)

در ایران نیز تیرماه 99 اعلام شد که دو تیم برجسته در شرکتهای دانش بنیان در حال فعالیت هستند .

11 اوت (۲۱ مرداد ماه ) روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را به ثبت رساند، این در حالی بود که دانشگاه آکسفورد اعلام کرد: واکسن ۱۲۰ دلاری آنها کمتر از سه ماه تاثیر دارد ! حال آنکه کارایی واکسنهای ادعایی برای کرونا باید در جمعیتهای میلیونی و طی زمان ثابت شود، ضمن آنکه مشخص کند تا چه مدت پس از آن ایمنی به فرد میدهد و چه معایبی در طول زمان به دنبال دارد؟!

اواخر مرداد ماه اعلام شد که ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند و سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولید کننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود، گفته شده که ۶ واکسن در سطح دنیا هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است؛ و تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن کرونای ایرانی هم در مرحله‌ای است که تست حیوانی را شروع کرده و در فاز یک و دو است و از اوایل آبان هم وارد فاز انسانی شده است .

از سویی تلاشهای ایران در جهت پیش خرید واکسنهای مجهول خارجی که هنوز در مرحله آزمایشی هستند! آغاز شده و به برنامه جهانی پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید۱۹ موسوم به "کوواکس" پیوسته است . با توجه به پیوستن ایران به برنامه جهانی کواکس هر زمان که واکسن کرونا در دنیا تولید شود، ایران نیز سهمیه خود را دریافت می کند. عجیب نیست که در واردات کالاهای حیاتی مثل دارو و غذا تحریم هستیم اما در خرید و واردات واکسن کواکس نه؟!

قسمت جالب و البته دردناک ماجرا از آبان ماه شروع میشود که روز به روز شاهد تلفات افراد واکسن زده هستیم . به طور مثال آژانس مقررات سلامت برزیل اعلام کرد که یک فرد ۲۸ ساله که داوطلبانه در آزمایش بالینی واکسن کرونا آکسفورد شرکت کرده بود، در گذشته است. یا دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود برای یافتن واکسن ایدز به نتایج مشابه واکسن کرونا دست یافتند و افراد به جای آن که در مقابل اچ آی وی مقاومت پیدا کنند، در مقابل آن آسیب پذیرتر شدند! آنها نگران هستند که حامل "آدنو ۵" که در برخی واکسن‌های کرونا وجود دارد، ممکن است بتواند ورود ویروس HIV را به سلول‌های بدن تسهیل کند.

در این میان فاش شدن اسناد کلاهبرداری شرکت فایزر از مهمترین شرکتهای دارویی آمریکا خبر داغی بود که باعث شک کردن به اثربخشی واکسن کرونای آنها شد . آنها در سال ۱۹۹۶ اقدام به تست غیرقانونی و پنهانی واکسن "مننژیت" در شهر "کانو" واقع در نیجریه کرده بودند. ده‌ها کودک نیجریایی بر اثر آزمایش این واکسن، جان خود را از دست دادند و یا به بیماری‌های لاعلاج از جمله از دست دادن بینایی و شنوایی مبتلا شدند!(اسناد بیشتر روی سایت مرکز ملی بایوتکنولوژی آمریکا موجود است.)

در تایید این مطلب همین بس که اواخر آبان ماه شرکت دارویی فایزر اعلام کرد واکسن آنها ۹۵ درصد و شرکت مدرنا ۹۴/۵ درصد موفقیت آمیز بوده است ! در حالیکه شش داوطلب پس از آزمایشات واکسن فایزر جان باختند ! چند روز قبل هم پس از تشنج و تنگی نفس ٢ تن از ۴ دریافت کننده واکسن کرونای فایزر، مقامات درمانی انگلیس اعلام کردند کسانی که هرگونه حساسیت به انواع داروها یا غذاها دارند، نباید از این واکسن استفاده کنند.

فایزر _ بیوتک، با وجود تاکید بر اثربخشی ۹۵ درصدی در تبلیغات بازاریابی، هفته قبل پس از آزمایش انسانی تائید کردند که اثربخشی واکسن آنها پس از ٢ دوز تزریق، ٦٢ درصد است. سایت کلیسای اوکرانی‌های مقیم فیلادلفیای آمریکا هم اعلام کرد: پدر "جان فیلدز" که برای آزمایش انسانی واکسن کرونای شرکت مدرنا نامزد شده بود، قبل از تزریق دوز سوم و نهایی این واکسن در اثر سکته قلبی در گذشت.

دیروز هم نشریه میرور به نقل از سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) اعلام کرد صورت چهار تن از کسانی که واکسن کرونای فایزر به آنها تزریق گردید، فلج شده است! ولی باز هم سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از واکسن فایزر را صادر میکند !

استرالیا هم تلاش کرد به طور مستقل به واکسن کرونا دست پیدا کند اما در آزمایش اولیه این واکسن بر روی داوطلبان خود در کوئینزلند این داوطلبان به ایدز مبتلا شدند! و همین امر باعث شد تا دولت استرالیا قرارداد خرید ۵۱ میلیون دوز واکسن خود را لغو کند.

با تمام این احوالات، کشور ما که سالهاست به علت تحریمهای دارویی دچار مشکل است و حتی امسال نیز با وجود پرداخت هزینه های میلیاردی برای واکسن آنفولانزا، امکان واردات پیدا نکرد، ولی با همین شرایط، لایسنس داروی آمریکایی رمدسیور برای تولید در ایران را به ما میدهند اما پانسمان مورد نیاز برای رفع آلام کودکان معصوم مبتلا به بیماری پروانه ای را خیر !

به قول رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین ۹۹ " آمریکایی ها چندبار گفته اند حاضرند کمک دارویی به ایران کنند و گفته اند فقط شما از ما بخواهید. این از حرف‌های عجیب است. اولا خودتان دچار کمبود هستید. اگر دستتان باز است خودتان استفاده کنید. شما متهم هستید این ویروس را ایجاد کرده اید. من نمی دانم این اتهام چقدر واقعی است. اما ممکن است دارویی وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند. شاید کسی را وارد ایران کنید تا اطلاعات خود را از میزان اثرگذاری این ویروس تکمیل کند."

وزیر بهداشت میگوید : "امروز علی رغم تحریم‌ها و فشار‌های ناشی از آن فکر نمی‌کنم جمعیتی به مظلومیت مردم ایران و مدافعان سلامت و مدیران ما باشد، ما با دست‌های بسته در اقیانوس تحریم شنا کردیم. می‌خواهیم برای واکسن کرونا پول حواله کنیم، اما همه راه‌ها را بسته اند فشار‌هایی به مردم تحمیل کرده اند، اما با این حال ما وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از کشور‌های ثروتمند دنیا داریم و طرح مزین به نام یکی از بزرگترین سرداران رشید مملکت و عزیزی را که خود قربانی تروریست وحشتناک شد ( شهید محسن فخری زاده ) را دنبال می‌کنیم که نماد دیگری از حماسه و همنوایی در مبارزه با کروناست و نتایج بسیار مطلوبی را برای ملت ایران به ارمغان خواهد آورد. "

خب این سخنان خیلی خوب و امیدوارانه است به شرط آنکه عمل شود ! شواهد نشان میدهد به هیچ وجه نباید به واکسن های خارجی دل بست و سازمان بهداشت جهانی را هم نباید دلسوز دانست که اگر آنها انسانیت و درمان انسانها اولویت اولشان بود باید از تحریم دارویی جلوگیری میکردند ! افراد عضو ستاد کرونا هم متفق القول باید تمام تلاششان برای تقویت تولید واکسن ملی کرونا باشد بدون هیچ چشمداشتی به خارج ! اینکه گفته اند : "اگر مشکلی برای دریافت‌کنندگان واکسن ایرانی پیش بیاید بیمه هستند و خدای نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید دیه داده می‌شود! " حرف خیلی سنگینی است هرچند بعدش عذرخواهی کنند ! مگر نه اینکه طبق گفته خودتان رسم است تیم سازنده واکسن ابتدا واکسن را روی خودشان امتحان میکنند ؟ خب بفرمایید امتحان کنید ! میگویید کرونا گرفته ایم نمیتوانیم ؟ باشد قبول ! کم نیستند مسئولین دولتی که از ترس کرونا حتی در افتتاحیه ها و مجالسی که همیشه علاقمند شرکت در آنها بوده اند نیز سرباز زده اند و از ابتدای کرونا دیگر کسی رنگ رخساره شان را به جز در صفحه تلویزیون ندیده است و حتی جلسات مهم سران قوا را هم از ترس کرونا لغو کرده اند .

به هرحال ما عجله ای نداریم ، به واکسن خارجی که ناشی از بررسیهای میدانی افراد و آسیب شناسی شرایط و موارد خود آنهاست هم اعتماد نمیکنیم ، منتظر میمانیم تا تولید کشور خودماننتیجه اش بیرون بیاید تا بتوانیم برای این امر مهم تصمیم بگیریم و قطعا این امر نباید شرایط الزام آوری برای مردم داشته باشد و مجبور به تزریق شوند!

الحمدلله یک واکسن مجوز انسانی دریافت کرده و سه واکسن هم در آستانه مطالعات بالینی است و یک واکسن هم تا خرداد ۱۴۰۰ آماده تزریق همگانی میشود . امیدواریم تا آن زمان ریشه این ویروس منحوس به کل در کشور از بین رفته و نابود شود ان شاءالله .

صفورا ترقی