کمبود شدید پرستار در ایران

مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به کمبود شدید پرستار در مراکز درمانی ،اظهار داشت: بیش از 45 هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند اما به کار برگشته اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال 98 تا 99،  10 هزار نیرو جذب کردیم و مجوز 30 هزار نیرو نیز اخذ شده است که امیداریم ۵۰ درصد این مجوز به استخدام پرستاران اختصاص یابد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون 40 پرستار در قرنطینه و 21 نفر در مرخصی استعلاجی ناشی از کرونا قرار دارند، گفت:‌تقریبا تمام جامعه 200 هزار نفری پرستاری درگیر خدمات  به بیماران کرونایی هستند و تنها شاید 3 تا 4 نفر از پرستاران ترک خدمت کرده اند.

حضرتی با بیان اینکه پرستاران دارای بیماری زمینه ای، باردار و های ریسک از فعالیت در بیمارستانهای کرونایی منع شده اند، گفت: فوق العاده ویژه پرستاران به دانشگاهها ابلاغ شده و باید آنها اعتبار لازم را تامین کنند و پرداخت شود.

وی با بیان اینکه کارانه پرستاران کاهش یافته است، افزود: در اسفند 98 ابلاغی به دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت  و انجام شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به ارائه خدمات مراقبت در منزل در دوران کرونا به بیماران ، بیان داشت: 45 هزار خانواده در دوران کرونا تحت پوشش خدمات مراقبت در منزل قرار گرفتند؛ ضمن اینکه موضوع پوشش خدمات مراقبت در منزل در شورای عالی بیمه در حال پیگیری است .

وی با اشاره به آسیب های روحی روانی پرستاران در دوران کرونایی، تصریح کرد: مشاوره رایگان روانی به پرستاران در دانشگا های علوم پزشکی ارائه می شود.

حضرتی با اشاره به ایننکه نرم اشتغل و فعالیت پرستاری در مراکز درمانی ما 1.1 است، افزود: باید این عدد به 2.2 برسد.همچنین برنامه ریزی توانمند سازی 5 هزار پرستار برای فعالیت در بخش آی سی یو عمومی و تخصصی صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به تمدید فعالیت طرح کادر پرستاری از 24 ماه به 36 ماه، خاطرنشان کرد: پرداخت معوقات به پرستاران به 4 ماه کاهش یافته است.

وی درباره مسوولیت در شرکت آوای سلامت، افزود: در سال 96 بهده به دلیل اینکه هیات مدیره این شرکت عوض شده بود و فردی نبود تا جایگزین شده و چک های مربوط به پرستاران را امضا کند بنده به مدت 4 ماه حضور پیدا کردم تا بتوانم این کار را انجام داده و حقوق نیروهای شرکتی پرستار عقب نیفتد.

حضرتی اضافه کرد: بنده اکنون در هیات مدیره این شرکت نیستم. همجنین اکنون 12 هزار نیروی پرستاری در قالب این شرکت فعالیت دارند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر در مرکز درمانی به جای نیروی پرستاری از نیروی غیر تخصصی استفاده شود این کار خلاف قانون بوده و برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: 65 درصد کادر سلامت کشور را پرستاران تشکیل می دهند و پرستاران بزرگترین گروه نظام سلامت هستند.

حضرتی علت کاهش کارانه پرستاران در مراکز درمانی را کاهش انجام عمل های الکتیو بیماران عنوان کرد و افزود: در نتیجه این کاهش عمل جراحی درآمد اختصاصی بیمارستانها کاهش پیدا کرده است.