واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مهمترین اخبار مربوط به کرونا پس از خبر تاسف بار مرگ 187 نفر از هموطنان در شبانه روز گذشته بر اثر این بیماری مرگبار، و کاهش بیش از 50 درصدی مرگ و میر متعاقب پیامدهای کرونا در کشور، مربوط به حواشی ساخت واکسن کرونا در ایران است.

هر چند نباید از نظر دور داشت آنطور که علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد کاهش تلفات به دلیل همراهی مردم در اعمال محدودیتهای کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان است.

البته اقدامات مختلفی پیشگیرانه مانند تغییر در سیستم تهویه حمل و نقل عمومی در تهران که باعث می شود ماندگاری ویروس کرونا در هوای مترو کمتر از گذشته شود نیز در این خصوص بی تاثیر نبوده است.

حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت هم اعلام کرد با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیتهای کرونایی ادامه خواهد یافت و در شهرها و مناطق نارنجی، محدودیتهای وضع شده به شکل سابق کماکان ادامه دارد. دبیر کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تشریح جزییات ادامه محدودیتهای کرونایی در سطح کشور اعلام کرد با وجودی که از 29 آذرماه منطقه قرمز کرونایی در کشور نداریم ولی در مناطق نارنجی و زرد، همچنان محدودیتهای تردد بین شهری و تعطیلی کسب و کارهایی که احتمال شیوع کرونا در آنها بالاست (گروه 3 و 4) تداوم خواهد یافت.

تشریح برنامه ایران برای دسترسی به واکسن کرونا حاکی از آن است که عزم نظام بهداشت و سلامت کشور جزم شده است تا پیش از نوروز، برنامه واکسیناسیون مردم با استفاده از واکسن ایرانی کرونا آغاز شود. هدفی که به نظر می رسد چندان هم دور از دسترس نیست.

وزیر بهداشت هم اعلام کرده است رهبر انقلاب به صورت مجدانه ای پیگیر ساخت واکسن کرونای ایرانی هستند و هر روز در جریان جزییات پیشرفت و مراحل آزمایش این داروی حیاتی قرار میگیرند.

آنطور که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرده است داوطلبانی که متقاضی مشارکت در طرح آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی هستند می توانند در سامانه 4030 مربوط به این طرح، ثبت نام کنند که البته برای آنها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

در کشورهای همجوار از جمله قطر و عراق، خرید واکسن از شرکتهای آمریکایی آغاز شده است و وزارت محیط زیست و بهداشت عمومی عراق اعلام کرد 1.5 دوز واکسن کرونا را از شرکت فایزر خریداری کرده و واکسیناسیون مردم را به زودی آغاز خواهد کرد.

از حواشی اخبار کرونایی امروز، پیام توییتری جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در مقابل هشتگ #واکسن_بخرید بود که با واکنشهای زیادی در فضای مجازی روبرو شد و حتی برخی از کاربران به این مقام بهداشتی اعتراض کردند چرا با خواسته جمعی از مردم در استفاده از واکسن کرونا، واکنشی این چنین نشان داده است.

نگرانی دیگر در فضای اخبار کرونایی مربوط به حقایقی درباره ویروس عجیب کووید 2020 است که این بار از انگستان سربرآورده و حتی باعث شده برخی دانشمندان حوزه ویروس شناسی نگران آن شوند که این ویروس، پس از افزایش توان انتشار و سرایت به دیگران، باعث شود مرگ و میر هم افزایش یابد. انتشار جزییات تکان دهنده درباره نسخه انگلیسی ویروس کرونا باعث شد تا افکار عمومی جهان از مقامات آن کشور بخواهند قرنطینه سفت و سختی را در سطح ملی و بین المللی برای جلوگیری از انتشار این عامل مرگبار اجرا کنند تا دوباره فاجعه انتشار ویروس از ووهان چین، این بار از طریق منچستر و لندن تکرار نشود.

با وجود قرنطینه هوایی و دریایی انگلستان، اخباری که از آن کشور می رسد نشان دهنده این است که انگلیس در باتلاق ویروس جدید کرونا به سختی گرفتار شده است و اعمال محدودیتهای کرونایی باعث شده است این کشور با کاهش بی سابقه رشد اقتصادی روبرو شود به طوری که گمان ورشکستگی بسیاری از کسب و کارهای خرد و شرکتهای آسیب پذیر از این بیماری می رود.

نگرانی از نسخه جدید ویروس کرونا 2020 به حدی بالاست که چهره شناخته شده ای مانند دکتر زالی، فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در استان تهران، اعلام نگرانی کرده که تغییرات این ویروس ممکن است اثربخشی واکسنهایی که توسط شرکتها و کشورهای مختلف ساخته شده است را زیر سئوال ببرد. یعنی احتمال دارد برای ویروس کرونا 2020  هم انسانها مجبور شوند چرخه قرنطینه، مطالعه و ساخت واکسن را تکرار کنند.