وزیر علوم: هیچ زمان ارتباط تاریکی با بانوان نداشته ایم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه سومین جشنواره زن و علم «یادواره مریم میرزاخانی » که امروز به صورت مجازی در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و این یک نکته بسیار مهم است.

او افزود: هم در تاریخ قبل از اسلام و هم بعد از اسلام بانوان جایگاه ارزنده‌ای در ایران به عنوان یک کشور دارای سابقه فرهنگی طولانی داشته اند.

غلامی تصریح کرد: هیچ زمان ارتباط تاریکی با بانوان نداشته ایم، بلکه همیشه جایگاه آنان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی عالی بوده است. هم اکنون دنیا در دوره انفجار دانش قرار گرفته و علم، دانش و فناوری در همه جای دنیا مبنای توسعه، قدرت و توانمندی است.

او با بیان اینکه علم به معنای دانایی، ایجاد کننده اقتدار و توانمندی است، تاکید کرد: امروزه در همه جوامع توجه ویژه‌ای به بحث علم می‌شود و طبیعی است که در این عرصه کل جمعیت هر کشور ظرفیت توجه به آن را فراهم کند، بنابراین از آنجایی که بانوان نیمی از جمعیت جهان هستند در به دست آوردن این دانایی و اثرگذاری در توسعه پایدار کشور سهمیم خواهند بود.

غلامی ادامه داد: بانوان در جامعه نقش‌های متنوعی دارند، اما گاهی اوقات از نقش آنان غفلت می‌کنیم. برای مثال بانوان در خانواده و تربیت فرزندان تاثیر زیادی دارند. همچنین در حوزه علم و فناوری کشور ظرفیت‌های خوبی را برای حضور بانوان فراهم کرده ایم و آنان به خوبی در این زمینه ایفای نقش کرده اند.

۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها بانوان هستند

او تصریح کرد: ۵۰ درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها بانوان هستند. البته در برخی از رشته‌ها ظرفیت‌ها فرق می‌کنند و حتی رشته‌هایی داریم که حدود ۹۰ درصد از ظرفیت آن‌ها را سالانه به صورت مرتب دختران آموزش می‌بینند.

غلامی با بیان اینکه ۳۳ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی بانوان هستند، تاکید کرد: در ۷ سال گذشته به صورت متوسط ۲۹ درصد اعضای هیات علمی جذب شده بانوان بوده اند که در دانشگاه شهیدبهشتی این آمار ۴۰ تا ۴۵ درصد است؛ بنابراین شاهد حضور رو به رشد بانوان در جایگاه‌های علم و فناوری هستیم.

وزیر علوم اضافه کرد: امانت‌داری، دقت در انجام امور و اثرگذاری مدیریت بانوان بیشتر از آقایان است. عموما خانم ها از لحاظ اثرگذرای با نهایت تلاش کارشان را انجام می دهند. 

غلامی با بیان اینکه باید در معرفی بانوان دانشمند و شاخص به مردم و جامعه بین المللی توجه ویژه‌ای نشان دهیم، تاکید کرد: در کشور ما هم بانوان در کسب رویداد‌های علمی تلاش می‌کنند و هم مسئولان و متولیان امر به توفیقات آنان علاقه‌مند هستند و به وجود آنان افتخار می‌کنند.

او در پایان یادآوری کرد: یادبود مرحوم مریم میرزخانی یک حرکت خوبی است برای اینکه قدر شخصیت های شناخته شده را بیشتر از قبل بدانیم. امیدواریم شاهد این باشیم که جامعه ما از مادران تلاشگر و تاثیرگذار و از خواهران ایثارگر و دختران افتخار آفرین مملو باشد و ما بابت داشتن تک تک چنین اشخاصی افتخار کنیم.