لاغری مفرط دانش آموزان در مناطق کمتر توسعه یافته

مهرزاد حمیدی در گفتگوی تخصصی هفته که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران کل و معاونان تربیت‌بدنی استان‌ها از طریق ویدئو کنفرانس و در بستر شاد برگزار شد، با اشاره به اهمیت اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) اظهار کرد: رواج زندگی ماشینی و آپارتمان‌نشینی، پیروی از عادات نامناسب تغذیه‌ای، کمبود فعالیت بدنی و به‌خصوص شیوع ویروس کرونا که اخیراً منجر به سکون بیشتر دانش آموزان و تعطیل شدن مدارس و اماکن ورزشی شده است، تأثیر به سزایی در رشد درصد اضافه‌وزن و چاقی در بین دانش آموزان دارد.

او افزود: ۶ درصد از کل دانش آموزا ن لاغر و خیلی لاغر، ۶۳، ۹ درصد دانش آموزان دارای وزن طبیعی و ۳۰، ۱ درصد دانش آموزان نیز دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند این در حالی است که بر اساس مطالعات قبلی؛ ۲۱/۲ درصد دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق بودند.

حمیدی تصریح کرد: در دامنه وزن طبیعی، ۶۷، ۹۶ درصد دانش آموزان دختر و ۵۹، ۷۶ درصد دانش آموزان پسر دارای شاخص توده بدنی مناسبی هستند. تفاوت تقریباً ۸ درصدی بین دانش آموزان دختر و پسر نشانگر این است که دختران بیشتر از پسران به بحث سلامت و تناسب‌اندام اهمیت می‌دهند. همچنین میزان فعالیت بدنی در بین دختران کمتر از پسران است، علت این تفاوت می‌تواند در کمتر غذا خوردن دختران (به علت ترس از چاقی) باشد.

او ادامه داد: تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر در داشتن اضافه‌وزن و چاقی آشکارتر است به‌طوری‌که ۲۶، ۲۸ درصد دختران دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند این در حالی است که ۳۴ درصد دانش آموزان پسر دارای اضافه‌وزن و چاقی می‌باشند. بااینکه اضافه‌وزن و چاقی در بین هر دو گروه دختران و پسران بالا است، اما این درصد در بین دانش آموزان پسر بسیار قابل‌توجه است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت به حساسیت کمتر دانش آموزان پسر و خانواده‌ها در زمینه اضافه‌وزن و چاقی اشاره و خاطرنشان کرد: درگذشته فعالیت بدنی دانش آموزان فقط محدود به درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های مکمل در مدرسه بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا، میزان فعالیت بدنی دانش آموزان محدود به منزل شده و از میزان آن کاسته شده است، بنابراین از علت‌های مهم داشتن اضافه‌وزن و چاقی در بین دانش آموزان می‌تواند همین مورد باشد.

او اظهار کرد: در زمینه مقایسه شاخص توده بدنی، استان‌هایی که کمتر توسعه‌یافته می‌باشند، دارای بیشترین میزان دانش آموزان خیلی لاغر و لاغر و کمترین دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق می‌باشند. همچنین استان‌های که توسعه‌یافته هستند و دارای تراکم جمعیتی بالا می‌باشند، بیشترین میزان دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاق و کمترین میزان دانش آموزان خیلی لاغر و لاغر می‌باشند.

حمیدی تصریح کرد: به نظر رواج زندگی ماشینی، کاشانه نشینی، یکجانشینی، کمبود فعالیت بدنی، شیوع بیشتر ویروس کرونا در استان‌های برخوردار عدم رعایت اصول تغذیه‌ای مناسب در ایجاد اضافه‌وزن و چاقی در دانش آموزان آن‌ها تأثیرگذار است.