افزایش عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا در نشست خبری که درباره بودجه شهرداری برگزار شد،‌اظهار داشت:‌ به طور کلی بودجه ابزاری برای سیاست‌ها است و از آنجایی که برنامه شهرداری محدود است هنر ما اولویت‌بندی بودجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه قرار نیست به همه خواسته‌ها به یکباره پاسخ داده شود گفت:‌بودجه امسال شهرداری هدف آن اجتماعی بودن است و مردم تهران از دو موضوع کرونا و مسائل اقتصادی در رنج هستند بر همین اساس در بودجه 1400 به این موضوع توجه شده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت:‌حمل و نقل عمومی از دغدغه‌های مردم است و در صورتی که به این موضوع توجه شود علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی مطالبه آنها نیز محقق خواهد شد و این موضوع در بودجه شهرداری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مظاهریان در ادامه با بیان اینکه برای تهران 32 پروژه عمرانی خاص در نظر گرفته‌ایم که نیاز به 2 هزار و 200 میلیارد تومان پول دارد گفت: در صورتی که این بودجه محقق شود اجرای 32 پروژه عمرانی نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: هزینه مورد نیاز برای این پروژه‌های عمرانی را باید کسانی بپردازند که بیشترین سود را از شهر می‌برند و در شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند و بنا نداریم این بودجه را از افزایش نرخ بلیت مترو و عوارض ساختمانی تأمین کنیم و در صورتی که شورای شهر با این موضوع موافقت کند 32 پروژه عمرانی اجرایی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا تصریح کرد: رقم کل بودجه شهرداری تهران برای سال 1400 بیش از 49 هزار میلیارد تومان است و از این بودجه 37 درصد آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

مظاهریان گفت: البته ناوگان حمل و نقل عمومی را دولت باید تأمین کند و متأسفانه از سال 90 حتی یک اتوبوس هم از سوی دولت به شهرداری تعلق نگرفته است.

وی بیان داشت:‌همچنین شهرداران مناطق قرار است منابع بیشتری از بودجه در اختیارشان قرار گیرد و 18 درصد بودجه شهرداری‌های مناطق در سال 1400 افزایش می‌یابد تا پروژه‌ها سرعت یابد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا درباره میزان عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و پیش‌بینی این موضوع در بودجه 1400 شهرداری گفت: عوارض پروانه‌های ساختمانی به ویژه در محلات پر برخوردار باید افزایش یابد و بخش خصوصی هزینه‌ بیشتری بپردازد.مناطق برخوردار و آپارتمان‌های بزرگ مدل پرداخت عوارض متفاوت خواهد بود و در صورتی که این قضیه به تصویب شورای شهر برسد می‌توانیم در کنار آن 2200 میلیارد تومان مورد نیاز برای انجام 32 پروژه عمرانی را تأمین کنیم.

مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در افزایش نرخ ملک در تهران تأثیرگذار خواهد بود گفت: خیر، کل عوارض ما از موضوع مسکن یک تا دو درصد قیمت کل ساختمان است و به هیچ عنوان عوارض صدور پروانه تعیین‌کننده قیمت ملک نیست.

وی تصریح کرد: این عوارض در جهت پروژه‌های عمرانی شهر استفاده می‌شود و رقم ناچیزی خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا در مورد حمایت شهرداری از افشاگران فساد و اینکه آیا در لایحه بودجه 1400 به این موضوع پرداخته  شده است گفت: در لایحه‌ای که به شورا ارائه کردیم در حمایت از افشاگران فساد حتما در بودجه در نظر گرفته شده است و در صحن شورا ردیف بودجه‌ای برای آن معنادار می‌شود.

مظاهریان اعلام کرد: اگر کسی فسادی را در شهرداری کشف کند از طریق سامانه امن خواهد توانست موضوع فساد را افشا کند و کمیته‌ای پیش‌بینی شده تا این فساد را بررسی کند و در صورت تأیید فساد مبلغی از درصد سود افشا به فرد افشاکننده تعلق خواهد گرفت.