شناسایی ۳۷۱ مددجو در محله هرندی

سید احمد خادمبا بیان اینکه خانه‌های بهزیستی به استناد طرحی که به دفتر مقام معظم رهبری در راستای محرومیت زدایی ارائه شد، در مناطق کم‌برخوردار شهر تهران مورد تصویب قرار گرفت، گفت: این طرح در ابتدا به‌صورت پایلوت در محله هرندی اجرا شد سپس کارگروهی متشکل از دستگاه‌های ذیربط شامل بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد، بنیادهای خیریه مانند بنیاد برکت، بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تشکیل شدند تا خدمات به نحو شایسته و فراگیر در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه این تفکر موجب شد تا به سمت درگاهی برویم که دستیابی به این خدمات برای افراد نیازمند فراهم شود، یادآور شد: در محله شهید هرندی خانه هلال فعال و پس از آن در شهرستان بهارستان، خانه امداد و در منطقه باغ آذری خانه بهزیست فعال شده است.

به گفته خادم، این خانه‌ها در زمینه موضوعات فرهنگی، مسکن، رفع مشکلات معابر و مناسب‌سازی آن‌ها، معیشت، جهیزیه و برای افزایش سطح خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می‌کنند. 

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: خانه‌های بهزیست، خانه امداد و خانه هلال چیزی جزء تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌های مسئول و متصدی نیست و برای اینکه دستگاه‌ها این سطح برخورداری را بیشتر کنند می‌توانند از سایر دستگاه‌هایی هم که می‌توانند منابع خود را در اختیار قرار دهند نیز بهره‌مند شوند.

خادم با بیان اینکه خانه بهزیست پنجره واحد ارائه خدمات توسط دستگاه انتخابی است، گفت: پیش از این ما منتظر می‌ماندیم که افراد نیازمندی خود را اعلام کنند و ما این نیازمندی را رفع کنیم اما با این روند ما به اجتماع ورود پیدا کرده‌ایم و نیازمندی‌ها را شناسایی می‌کنیم. برای شناسایی این افراد، تسهیل‌گر و شهرداران کوچه در این زمینه فعالیت دارند. شهرداران کوچه افراد نیازمند را شناسایی و ما به واسطه مسئولیت خود، آنها را بررسی و وارد چرخه دریافت خدمات می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه تمامی مدیران بهزیستی شهرستان‌ها مسئول هستند که خانه‌های بهزیست را مدیریت و با خانه‌های امداد، هلال و احسان نیز همکاری کنند، تصریح کرد: ما نیروی مستقری در این خانه‌ها نداریم بلکه موسسات خیریه‌ای وجود دارند که به صورت واسطه کار می‌کنند و با ما تعامل نزدیک دارند. 

به گفته وی، در حال حاضر ۳۷۱ یک مددجو در محله شهید هرندی توسط شهرداران کوچه‌ها شناسایی شده‌اند و بهزیستی به افرادی که مربوط به سازمان است مراجعه کرده و در حال شناسایی آن دسته از افرادی است که مشمول کمک‌های بهزیستی می‌شوند.

وی همچنین گفت: اقدامی که در محله شهید هرندی انجام شده این است که با بانک‌ها هماهنگ شده تا با سود کمتر به افراد نیازمند تسهیلات ارائه کنند همچنین حدود ۵۰ نفر برای ارائه این خدمات انتخاب شدند.

خادم در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش تعداد خانه‌های بهزیست در شهر تهران اظهارکرد: خانه بهزیست، امداد و هلال تا جایی که ظرفیت رفع محرومیت وجود دارد ادامه خواهند داشت و محدودیتی از نظر متصدیان حاکمیتی وجود ندارد.