نقش مهم خانواده در حفظ سلامت روانی کودکان در همه‌گیری کرونا

محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و روانپزشک اظهار کرد: هر وضعیتی که سیستم مکانیسم‌های تطابقی فرد را به هم بزند، می‌تواند باعث اضطراب و ایجاد استرس در فرد شود.

خدایی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن سر و کار داریم، ویروس ناشناخته کروناست. هر چه یک موضوع ناشناخته‌تر باشد، اضطراب بیشتری را هم در فرد ایجاد می‌کند. بسته به شرایط در افراد مختلف، این ترس‌ها خودشان را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهند.

این روانپزشک بیان کرد:کودکان و نوجوانان یکی از گروه‌هایی هستند که در این زمینه آسیب پذیرند زیرا در این سن هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده و نمی‌توانند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند؛ تحلیلی هم که از اطرافیانشان دریافت می‌کنند، غلو شده است.

او افزود: با توجه به اخبار کرونا و اعلام آمار ابتلا و مرگ و میر ، کودک و نوجوان در طولانی مدت از اجتماع گریزان و نگران سلامتی خود و از دست دادن اطرافیانش می‌شود و مدام توهم تنها ماندن به سراغش می‌آید. به دلیل سن و شرایط خاصش، این اضطراب‌ها  و استرس‌ها در طولانی مدت باعث ابتلای او به نوعی وسواس می‌شود.

خدایی ادامه داد: رعایت مداوم دستور العمل‌های بهداشتی و شرایط استرلیزه، علاوه بر اهمیتی که در این دوران دارد، بعد از مدتی برای نوجوان از حالت عادی خارج می‌شود و باعث ایجاد وسواس و زیاده روی او در رعایت نکات بهداشت می‌شود و عملکرد عادی زندگی اش را مختل می‌کند.

او گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند نوجوان را درگیر کند ابتلا به افسردگی است، زیرا با توجه به حجم زیاد احساس ترس، یاس و ناامیدی و مرور آمار مرگ و از دست دادن نزدیکانش بخاطر کرونا و احساسی که آینده‌ای برای جهان متصور نیست، می‌تواند او را از انجام کار‌های روزمره زندگی منصرف کند و با افزایش این احساس به افسردگی مبتلا شود.

این روانپزشک بیان کرد: به دلیل شرایط خاصی که نوجوان در سنین بلوغ با آن مواجه است، با توجه به اخبار اخیر مبنی بر اینکه ویروس جهش یافته، سنین پایین‌تر و بعضا کودکان را نیز مبتلا می‌کند، تاثیر روانی بر کودک و نوجوان را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: با افزایش میزان استرس در نوجوان در آستانه بلوغ و در ادامه ابتلا به افسردگی، سیستم ایمنی بدن او نیز ضعیف می‌شود و توان مقابله بدن و روانش برای مقابله با کرونا، دچار اختلال و ضعف می‌شود.

خدایی در مورد راهکار‌هایی برای پیشگیری از ایجاد اختلالات روانی کودکان و نوجوانان در این ایام گفت: خانواده‌ها باید اطلاعات واقعی به کودکانشان بدهند و حتی الامکان اخبار را در حضور فرزندشان دنبال نکنند و ضمن آموزش موارد بهداشتی به آنها از بحث و انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی، خودداری کنند.

او توصیه کرد: بهتر است والدین با آرامش و ایجاد امید و انگیزه و ارائه راهکار، در هوشیار کردن فرزندشان تلاش کنند.