لزوم تشکیل انجمن‌های بین رشته‌ای در دانشگاه‌ها

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره هدف از برگزاری جشنواره‌های دانشجویی اظهار کرد: جشنواره حرکت خاص دانشجویانی است که در انجمن‌های علمی دانشجویی حضور دارند.

او افزود: ۳ سالی می‌شود که جشنواره حرکت یک جشنواره بین المللی شده و دانشجویان خارجی از دانشگاه‌های سراسر کشور و جهان در این جشنواره همکاری و مشارکت می‌کنند.

غفاری تصریح کرد: جشنواره حرکت به معنای همفکری، تعامل و هم افزایی بیشتر میان انجمن‌های علمی دانشجویی سراسر کشور است و تبادل علمی و پذیرش مسئولیت و توجه به کار‌های جمعی و تقویت فرهنگ کارتیمی دانشجویان را به منظور رشد و توسعه علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران به اشتراک می‌گذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تا قبل از ویروس کرونا تمامی جشنواره‌های دانشجویی در سراسرکشور به صورت حضوری برگزار می‌شدند، اما حدود یک سالی می‌شود که بیشتر فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی دنبال می‌شود.

غفاری گفت: شرایط و برگزاری جشنواره برکت به اینصورت است که همه دانشگاه‌ها به نوعی یک غرفه دارند و فعالیت انجمن‌ها هم به خوبی برگزار می‌شود، تا قبل از کرونا این غرفه‌ها در سالن‌های بزرگ و وسیع با حضور دانشجویان به صورت پرشور و پر حرارت برگزار می‌شد، اما در حال حاضر تمامی این غرفه‌ها در دانشگاه‌ها به شیوه مجازی فعالیت می‌کنند و در آنجا فعالیت‌های خود را عرضه می‌کنند تا افراد به بازدید آن‌ها بپردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: ابداع و ابتکار در فعالیت‌های جشنواره‌ها به صورت سالانه و رشد روز افزون آن‌ها یکی از دستاورد‌های موفقیت آمیز انجمن‌های علمی دانشجویی است، همچنین افزایش و تعریف ظرفیت جدید برای انجمن‌های علمی با توجه به بلوغ و رشد و توانایی‌هایی که در حال حاضر کسب کرده اند باید نسبت به تشکیل انجمن‌های بین رشته‌ای ورود داشته باشند.

غفاری اضافه کرد: منظومه علمی امروز به نوعی به سمت تعریف رشته‌های بین رشته‌ای مطرح شده است و این ظرفیت برای انجمن‌های علمی وجود دارد، گفتنی است که در دوره‌های قبلی جشنواره‌های بین المللی از عموم مردم و مجموعه‌های بیرون هم دعوت می‌کردیم تا با آثار آشنا شوند و تقاضا‌ها و نیاز‌های خود را مطرح کنند تا انجمن‌های علمی متناسب با آن‌ها رفتار کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآوری کرد: همه علوم با جامعه و مناسبات اجتماعی سروکار دارند و به این منظور دانشجویان و فارغ التحصیلان در تلاش هستند تا برای ما یک زندگی خوب ایجاد کنند.