رژیم های غذایی که برای سلامتی مضر هستند!

دانشمندان و متخصصان تغذیه اکنون با بسیاری از فواید حفظ و تقویت سلامت روده بزرگ آشنا هستند. یکی از بزرگترین مزایای پشتیبانی از سلامت روده بهره‌مندی از باکتری های مفید و سلول های ایمنی است که به مبارزه با مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک می کند.
بسیاری از رژیم های غذایی محبوب که ممکن است امتحان کرده باشید یا در حال حاضر آن را دنبال می کنید می توانند برای سلامت شما، به ویژه سلامت روده بزرگ مضر باشند. پیش از آغاز یک رژیم غذایی جدید بهتر است ابتدا با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
رژیم غذایی کتو
یک رژیم غذایی کتوژنیک مصرف کربوهیدرات ها، از جمله میوه ها، سبزیجات ، غلات کامل، لوبیاها، نخودها، و عدس ها را محدود می کند که همگی از منابع مهم فیبر محسوب می شوند. باکتری های مفید در روده بزرگ برای بقا و تکثیر خود به فیبر نیاز دارند. به گفته لورن هریس پینکس، متخصص تغذیه، زمانی که به میزان کافی فیبر مصرف نمی کنیم، سلامت روده بزرگ خود را در معرض خطر قرار می دهیم که می تواند التهاب و خطر بیماری قلبی، دیابت و برخی انواع سرطان را افزایش دهد.
اگر احساس می کنید که باید از یک سبک زندگی کم کربوهیدرات پیروی کنید، هریس پینکس توصیه می کند که کربوهیدرات های اختصاصی خود را عاقلانه انتخاب کرده تا شامل دریافت فیبر کافی از سبزیجات، میوه ها، مغزدانه ها، لوبیاها، و برخی انواع غلات کامل باشد.
رژیم غذایی استاد پاکسازی
رژیم غذایی استاد پاکسازی (The Master Cleanse) که به نام رژیم غذایی لیموناد نیز شناخته می شود، توسط برخی از سلبریتی ها برای کاهش وزن سریع تبلیغ می شود. این رژیم غذایی شامل ترکیبی از آب طعم‌دار شده با لیمو، نوشیدنی های آب نمک، یک چای ملین، و مصرف غذایی کم کالری طی یک دوره حداقل یک هفته ای می شود. به گفته دکتر جوآن سالج بلیک، هیچ چیز جادویی در این زمینه وجود ندارد.
اگر میزان کالری مصرفی خود به این اندازه کاهش دهید و همراه آن یک ملین مصرف کنید، وزن شما کاهش می یابد، اما آیا میزان چربی بدن شما کاهش می یابد یا فقط کاهش وزن آبی بدن خود را تجربه می کنید؟ احتمالا خود شما پاسخ را می دانید. همچنین، دکتر سالج بلیک به پژوهشی جدید اشاره داشته است که نشان می دهد گرسنه نگه داشتن بدن و میکروبیوم روده و مصرف ناکافی غذاهای سالم مانند خوراکی های سرشار از فیبر از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل ممکن است مدیریت وزن را هرچه بیشتر چالش برانگیز کند. به جای دنبال کردن یک رژیم غذایی مانند استاد پاکسازی، بهتر است یک رژیم غذایی سرشار از فیبر را دنبال کرده و کالری مصرفی را کنترل کنید تا وزن خود را بهتر مدیریت کنید.
رژیم غذایی کم فودمپ (FODMAP)
پژوهش ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم فودمپ می تواند در کنترل علائم افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بسیار موثر باشد. فودمپ ها کربوهیدرات هایی هستند که توسط باکتری های روده تخمیر می شوند که برای افرادی سالم شرایط خوبی است، اما برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می تواند موجب ناراحتی در دستگاه گوارش شده و به گاز، نفخ، اسهال یا یبوست منجر شود. از آنجایی که یک رژیم غذایی کم فودمپ حاوی فیبر و غذاهای سرشار از مواد مغذی کم است، یک رژیم غذایی پایدار محسوب نمی شود.
به گفته دکتر هریس پینکس، نکته مهم این است که رژیم غذایی کم فودمپ را طی یک دوره کوتاه مدت زیر نظر و هدایت یک متخصص تغذیه دنبال کرده تا مشخص شود کدام مواد غذایی موجب بروز علائم می شوند و مواد غذایی دیگر تا حد امکان به رژیم غذایی باز گردانده شوند تا در بلند مدت به بهبود سلامت روده بزرگ کمک شود.
رژیم غذایی پالئو
رژیم غذایی پالئو بر این اصل استوار است که همانند اجداد خود در دوران پارینه سنگی، دوره ای پیش از کشاورزی مدرن در حدود 10 هزار سال پیش، غذا بخوریم. این رژیم غذایی مصرف میزان زیاد میوه ها و سبزیجات، گوشت های بدون چربی، و غذاهای دریایی و میزان کم غذاهای فرآوری شده از جمله غلات و لبنیات را توصیه می کند زیرا فرض بر این است که این خوراکی ها در آن دوران مصرف نمی شدند.
طی مطالعه ای در سال 2019 داده ها برای تعیین واکنش میکروبیوم روده به رژیم غذایی پالئو مورد بررسی قرار گرفت. داده ها از شهروندان ایتالیایی که رژیم غذایی پالئو را دنبال می کردند جمع آوری شده بود و با داده های افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کردند، مقایسه شد. پس از بررسی میکروبیوم روده افرادی که رژیم غذایی پالئو را دنبال می کردند، پژوهشگران نتیجه گیری کردند که مصرف میزان زیاد میوه ها و سبزیجات در این رژیم غذایی (حتی اگر از غلات، لوبیاها، نخودها، و عدس ها پرهیز شود) و مصرف حداقلی غذاهای فرآوری شده می تواند به بازسازی میکروبیوم روده کمک کند، اما هشداری نیز داده شد که این نوع رژیم غذایی نباید در بلند مدت مصرف شود زیرا این که آیا می تواند اثر منفی بر روده بزرگ داشته باشد یا خیر نامشخص است.