مسئولان پاسخگوی تأخیر در اجرای تصمیمات کرونایی باشند

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه در جلسه صبح امروز (دوشنبه ۲۳ فروردین) شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ویژگی‌های ماه مبارک رمضان در مناجات شعبانیه، اظهار داشت: ماه رمضان ماه خودسازی و ماه ضیافت الهی است که خدا در این مهمانی با بهترین نعماتش از مهمانان خود پذیرانی می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: همه نعمات و برکات متعلق به خداوند متعال است، ولی بهترین آن‌ها «مقام ربانی» است که خداوند با این مقام از عباد صالحش پذیرایی می‌کند و با صیام و قیام و تلاوت قرآن و درک لیلة القدر، بندگانش را به مقام والای ربانی می‌رساند تا انسان جلوه اسماءالحسنی شود.

آمار نشان می‌دهد جرم و جنایت در ماه رمضان کاهش می‌یابد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یکی از برکات ماه رمضان را دوری از گناه و معصیت و جرم و جنایت و گفت: ماه رمضان بستری معنوی و فرهنگی است که خداوند برای دوری از گناه و معصیت و گرایش به عبادت و بندگی و پاکی عطا فرموده و آمار نشان می‌دهد در این ماه، میزان جرم و جنایت در جامعه کاهش می‌یابد.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که پیشگیری از جرم و جنایت منحصر به پیشگیری‌های کیفری نیست، تصریح کرد: رشد اخلاق و معنویت و توجه به خدا از زمینه‌های بسیار مهم و کارآمد در پیشگیری از جرم و جنایت در جامعه است که جنبه بازدارندگی مؤثر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد که توجه به اخلاق و معنویت در تمام ایام سال نیز بهترین وسیله و زمینه دوری از گناه و جرم و هرگونه آسیب اجتماعی است.

تأکید رئیسی بر افزایش کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از حرکت مؤمنانه مردم و نهاد‌های انقلابی و گروه‌های جهادی در طول دوران مواجهه با ویروس کرونا، بر همت مضاعف همگانی در توجه به آسیب دیدگان از این بیماری تأکید کرد و گفت: مردم عزیز در پرتو نورانیت ماه رمضان تصویر دیگری از همدلی و توجه مضاعف به نیازمندان را به نمایش خواهند گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به خیز مجدد پدیده شوم کرونا در کشور، تصریح کرد: آغاز موج جدید کرونا مردم را دچار آسیب‌های جدی تری کرده و موجب افزایش خسارت‌های جانی و مالی شده است که این وضعیت اقتضاء می‌کند ضوابط بهداشتی و تدابیر ویژه‌ای لحاظ شود.

مسئولان تصمیم گیر باید پاسخگوی تأخیر در مقابله با موج جدید کرونا باشند

رئیس دستگاه قضا در ادامه به طرح پرسش از مسئولان اجرایی پرداخت که چرا علی‌رغم هشدار‌های وزارت بهداشت و درمان و مراکز علمی و دانشگاهی نسب به اوج گیری دوباره کرونا و خطرات آن به موقع تصمیم گیری و اقدام نکرده اند؟

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: زمان شناسی در هر کاری مهم است و در جایی که با جان و زندگی و معیشت مردم مرتبط است، مهم‌تر می‌شود و این سؤال جدی مردم از مسئولان تصمیم گیر است که چرا با تأخیر با موج جدید کرونا مقابله شد که شاهد اشکالات و خسارات آن هستیم و حتماً باید در این خصوص پاسخگو باشند.

 ضرورت تسریع در رسیدگی دقیق به پرونده شهادت محیط بانان زنجانی

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تأثر از شهادت محیط‎ بانان زنجانی گفت که از بدو بروز این حادثه، نیروی انتظامی و دادگستری به سرعت وارد عمل شدند، اما در عین حال بر ضرورت تسریع در رسیدگی دقیق به مسأله و کیفر عبرت آموز مجرمین این پرونده برای جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه تأکید کرد.

همکاران دستگاه قضا موظف به حمایت قانونی از مرزبانان و محیط بانان هستند

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی حمایت حقوقی و قضایی از مرزبانان و محیط بانان و همه کسانی که در میدان حفظ و حراست از مرزها، محیط زیست و ثروت ملی هستند را ضروری دانست و به همکاران دستگاه قضا در بخش‌های مختلف تأکید کرد که خود را موظف به پشتیبانی قانونی از آن‌ها بدانند.

تقدیر رئیسی از بازگرداندن تعدادی از زندانیان ایرانی از عراق

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش از مسئولان قضایی و دیگر مقامات عالی عراق به خاطر اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در جریان سفر اخیر هیأت عالی قضایی جمهوری اسلامی ایران به این کشور برای بازگرداندن تعدادی از زندانیان ایرانی تقدیر کرد و گفت که تعداد دیگری از این زندانیان نیز در راه بازگشت به وطن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نسبت به تداوم همکاری‌های قضایی کشورمان با عراق و کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌های مرتبط با ایران کشورمان ابراز امیدواری کرد و متذکر شد: انتقال ایرانیان زندانی در کشور‌های دیگر موجب کاهش مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها و خانواده‎هایشان می‌شود.