اهمیت صلاحیت علمی در پذیرش دانشجویان دکتری

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران اظهار کرد: کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۳۰ فروردین ماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

او افزود: آن دسته از متقاضیانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، باید تا روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سنجش اقدام کنند.

حسینی تصریح کرد: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری) در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران اضافه کرد: جذب دانشجویان دکتری در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته هیچ تغییری نکرده و برای پذیرش ظرفیت ۱۱۰۰ نفری در اختیار داریم و به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مصاحبه به صورت مجازی انجام می‌شود.

اهمیت صلاحیت علمی در پذیرش دانشجویان دکتری

او افزود: صلاحیت علمی در پذیرش دانشجویان دکتری در رشته‌های گوناگون به شدت حائز اهمیت است و احتمال دارد افرادی که فاقد آن باشند به هیچ عنوان جذب نشوند.

حسینی تصریح کرد: بعد از اعلام نمره داوطلبان از سمت سازمان سنجش به دانشگاه حد نصاب مدعوین به جلسات مصاحبه را تعیین خواهیم کرد، همچنین قصد داریم به ازای هر گروه ۷ نفر را به مصاحبه دعوت می‌کنیم، به این معنا که اگر در رشته‌ای ظرفیت پذیرش ما ۳ نفر باشد، تا نفر بیست و یکم را به مصاحبه دانشگاه دعوت می‌کنیم.

او ادامه داد: امسال راهکار جدید ما در پذیرش دانشجویان دکتری این است که به علت اینکه ۴۰۰ کد رشته در دانشگاه تهران موجود است بنابراین متناسب با هر کد رشته یک اتاق مجازی برای مصاحبه مشخص کرده ایم، گفتنی است که بعد از اعلام سازمان سنجش، افراد باید سوابق خود را در ساعت و روز مشخص که متعاقباً اعلام خواهد شد، ثبت کنند و شرکت نکردن دانشجویان در مصاحبه به معنای انصراف داوطلبان خواهد بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران درباره حد نصاب نمره پذیرش دانشجویان در مصاحبه دکتری گفت: حد نصاب ما بالا نبوده و از ۵۰ نمره مصاحبه در رشته‌های روزانه نمره حداقلی ۲۵ است و کسب نکردن نمره زیر ۲۵ باعث می‌شود تا دانشجویان در دانشگاه پذیرش نشوند.

حسینی ادامه داد: مصاحبه دانشجویان دکتری در نیمه دوم خرداد به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما به علت شرایط موجود در کشور زمان آن را به صورت قطعی نمی‌توانیم اعلام کنیم.