سد‌ها حال خوبی ندارند

فاضل عبیات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: مجموع آورد آب ۳ رودخانه کارون ، دز و کرخه در این استان در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال و وضعیت نرمال در حدود ۶۷ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه با توجه به وضعیت بارش‌ها طی سال آبی جاری با پدیده خشکسالی روبرو هستیم، افزود: برای کشت تابستانه تصمیم‌های مهمی گرفته شده، اگرچه وضعیت بارش طی امسال وضعیت مناسبی نبوده، بطوریکه بارش‌ها ۳۵ درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش داشته است.

عبیات با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی میزان بارش‌ باران از ابتدای مهر ماه تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال اظهار داشت: با توجه به وضعیت خشکسالی برای اینکه کشاورزان در فصل تابستان بتوانند زراعت‌های مجازی که اعلام خواهد شد را داشته باشند تلاش بسیاری شده است و تاکید استاندار بر این است که حداکثر استفاده از آب‌های اندک موجود در پشت سد‌ها صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: برنامه ریزی‌هایی در دست انجام است تا بتوانیم در ماه‌های پیش رو در حوزه‌های مصرف آب مانند آب شرب، آب کشاورزی، حق آبه محیط زیست و ... کمترین مشکل را داشته باشیم.

به گفته فراز رابعی معاون سازمان آب و برق خوزستان در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی و حقابه کشاورزی، به طور کامل امکانپذیر نیست، این در حالی است که هیات دولت تابستان سال ۹۹، کشت شلتوک را در استان به همراه استان‌های گیلان و مازندران مجاز اعلام کرد.