تهیه گزارش مجلس به قوه قضاییه

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت: موضوعی که طی چند روز گذشته باعث نگرانی مردم هم در بخش خانگی و هم صنعتی و کشاورزی شده، موضوع قطعی برق است. 

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۰ با شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها کار خود را آغاز کردیم و انتظار هم می‌رفت که دولت حاکم کمک کند تا موانع موجود بر سر راه تولید حذف شود و از تولید داخلی پتشیانی کند. 

علیزاده ادامه داد: متأسفانه اکنون شاهد خاموشی‌های مکرری هستیم که بیش از ۳، ۴ ساعت ادامه دارد که این هم در بخش خانگی و هم صنعتی رخ می‌دهد و این در بخش کشاورزی هم تسری یافته است. 

وی گفت: به اذعان وزارت نیرو علت این خاموشی‌های کمبود باررش در سال گذشته بوده است و دلیل دیگر آن هم این است که استفاده از ماینرهای رمزارزها زیاد شده است اما این واقعیت قصه نیست. 

وی افزود: درست است که ما از سال گذشته میزان بارش‌های کمتری داشتیم، اما قرار هم نبوده که برنامه‌ مورد نیاز کشور را بخواهیم از نیروگاه‌های آبی تأمین کنیم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درست است که امروز علاقمندی مردم برای استخراج رمزارزها و مبادله آنها افزایش پیدا کرده است اما استفاده از این ماینرهای استخراج رمزارز نمی‌تواند دلیل اصلی قطعی برق‌ها باشدد.

وی گفت: مجلس در برنامه ششم توسعه با پیش‌بینی صحیح نیاز کشور، دولت و وزارت نیرو را مکلف کرده که تا پایان برنامه ششم، به میزان ۲۵ هزار گیگابایت به تولید برق اضافه کند و عموما تعهد این را داشته است که سالیانه ۳ گیگابایت انرژی تجدیدپذیر ایجاد کند، ولی دولت کمتر از ۲۰ درصد از این تکلیف را در طی این پنج سال انجام داده است. 

وی اعلام کرد: ۸۰ درصد این تکلیف شکل نگرفته است و اساساً ایفای تعهدات دولت در برنامه ششم توسعه و حتی برنامه پنجم توسعه باعث شده ما  نتوانیم از این ظرفیت خدادادی و انرژی خوب تجدیدپذیر استفاده کنیم و امروزه شاهد قطعی‌های مکرر برق در کشور باشیم و عمدتا در شهرهای پرجمعیت‌مان در تهران شاهد این وضع باشیم. 

وی یادآور شد: بنده قبلاً هم مصاحبه و یادداشت مفصلی داشتم و عنوان کرد که وزیر نیرو و وزیر نفت باید پاسخگوی این موضوع باشند. دولت طبق ماده ۴۸ و ۵۰ برنامه ششم توسعه باید ظرفیت تولید برق را به ۱۰۰ گیگابایت می‌رسانده و همچنین کمتر از ۲۰ گیگابایت تولید داریم.

علیزاده بیان داشت: درباره این موضوع دولت باید پاسخگو باشد. ما خاموشی‌ها را در بخش خانگی، بیمارستان‌ها آن هم در شرایط شیوع بیماری کرونا داریم، آن هم بیمارانی که باید مدام اکسیژن‌درمانی شوند. خدای ناخواسته اگر مشکلی در قطعی برق برای آنها پیش بیاید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی در پایان گفت: در همین راستا مجلس گزارش مفصلی را در راستای مطابق با ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس تنظیم کرده که این گزارش در حال تکمیل است و براساس آن مستندات را به مجلس ارائه کنیم تا وزرای نیرو و نفت را بابت عدم انجام تکالیف قانونی خود به قوه قضائیه معرفی کنیم.