عوارض ترک صبحانه!

نخوردن صبحانه یکی از مواردی است که باعث چاقی افراد می‌شود چرا که در طول روز بدن نیازمند کالری بیشتری می‌شود و فرد در وعده‌های اصلی حجم بیشتری مواد غذایی مصرف می‌کند.

 کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:  صبحانه نخورید چاق می‌شویدصبحانه باعث می‌شود متابولیسم بدن فعال نشود و فرد به کالری بیشتری در روز نیازمند باشد که همین موضوع ولع فرد را برای مصرف حجم زیادتری از مواد غذایی در وعده ناهار بیشتر می‌کند.

مظفری با بیان اینکه خواب نیز در خوردن صبحانه تاثیر گذار است، افزود: اگر شب قبل خواب خوبی نداشته باشیم، تمایلی به مصرف صبحانه نداریم. خواب سالم با سلامت قلب، بیماری‌های دیابت و فشارخون ارتباط دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که خواب خوبی دارند ۴۵ درصد کمتر به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خواب خوبی نداریم ریتم شبانه روزی مغز بهم می‌خورد، استرس بالا می‌رود و موجب افزایش سطح ترشح کورتیزول در بدن می‌شود که همین روند باعث افزایش ولع برای خوردن حجم بیشتری غذا در وعده ناهار می‌شود.

مظفری با بیان اینکه نخوردن میان وعده‌ها نیز موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، گفت: نخوردن میان وعده‌ها به کاهش شدید قند خون در طول روز منجر می‌شود که همین امر مصرف حجم زیادی از غذا در وعده‌های اصلی را به دنبال دارد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف برخی خوراکی‌ها مانند سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر باعث جلوگیری از چاقی می‌شود، اظهار داشت: حبوبات منبع غنی فیبر‌ها هستند، همچنین نخود فرنگی و جو نیز باید در رژیم غذایی افراد قرار گیرد تا ازافزایش وزن جلوگیری شود.

وی گفت: بسیاری از افراد عادت به تند خوردن غذا دارند که باید اصلاح شود، جویدن غذا از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اولین مرحله هضم غذا در دهان شروع می‌شود و انزیم‌هایی در بذاق دهان وجود دارد که باید با غذا ترکیب شود تا هضم بهتری داشته باشیم.

مظفری افزود: برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند برای جلوگیری از اضافه وزن باید نان، برنج و سیب زمینی را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند، اما این روش غلطی است که در طولانی مدت عوارضی به همراه دارد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: افرادی که مصرف نان، برنج و سیب زمینی را ترک می‌کنند باعث می‌شود برای تامین انرژی از پروتئین‌های عضلات بدن استفاده کنند که تحلیل عضلات را به دنبال دارد.