توصیه‌هایی برای مادران و نوزادان در پاندمی کرونا

شیرین شمس متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: از وقتی جنین متولد می‌شود تا ۲۸ روز پس از تولد، نوزاد نامیده می‌شود و در مواردی که دو هفته قبل از تولد نوزاد، مادر به کرونا مبتلا باشد و سپس زایمان را انجام دهد، جزو موارد‌ با ریسک بالا، به حساب می‌آید و حتماً باید اقدامات لازم مثل ‌pcr برایش انجام شود، ولی در موارد روتین یعنی مادرانی که pcr شان منفی شده است(در حال حاضر اکثر مادران ما جزو همین گروه هستند) نباید نگران تولد نوزاد بود.

شمس افزود: راهکار‌های مختلفی برای مراقبت از نوزاد در دوران اپیدمی کرونا وجود دارد و قبل از هر چیز ارائه این نکته بسیار حائز اهمیت است که انتقال کرونا از طریق جفت و داخل رحم و شیر مادر به نوزاد، امکان پذیر نیست؛ مادران باید خیالشان راحت باشد که شیردهی آن‌ها به نوزادشان در دوران کرونا هیچ معنی ندارد و مادر در صورت بی علامت بودن و نبودن در وضعیت وخیم، می‌تواند شیردهی را به صورت مرتب ادامه دهد.

او ادامه داد: مهمترین نکته برای مراقبت از نوزاد در ایام کرونا این است که پس از تولد نوزاد فقط  پدر و مادر او با رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار نوزاد حضور داشته باشند همچنین از بردن نوزاد در فضا‌های شلوغ جداً خودداری شود.

واکسیناسیون نوزادان تحت هیچ شرایطی نباید به تعویق بیفتد

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که تحت هر شرایطی واکسیناسیون نوزاد باید به موقع و در زمان مقرر انجام شود و خانواده‌ها هیچ مجوزی ندارند که به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، واکسیناسیون نوزاد را به تعویق بیندازند.

او افزود: در صورتی که پدر و مادر قصد دارند نوزاد خود را حمام کنند قبل از استحمام حتماً حمام را ضدعفونی و سعی کنند وسایل نوزاد را از وسایل سایر اعضای خانواده جدا نگه دارند؛ همچنین هنگام تعویض پوشک یا غذا دادن به او همچنین انجام کار‌هایی که با پوست بدن او در ارتباط است حتماً دستشان را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند و با الکل ۷۰ درصد ضد عفونی کنند.

شمس در مورد اهمیت شیردهی به نوزاد اظهار کرد: حتی اگر مادر مشکوک به کرونا بود باید در صورت بدحال نبودن، با شست و شوی دست‌ها و ضدعفونی کردن سینه هایش همچنین استفاده از دستکش و ماسک، به نوزاد خودش شیر بدهد.

او ادامه داد: مهمترین و موثرترین موارد در ابتلای به کرونا و انتقال ویروس به نوزاد، بزاق دهان است؛ توصیه می شود مادران هنگام شیردهی به نوزادشان، از صحبت کردن با اطرافیان یا خود نوزاد خودداری کنند و صرفاً ارتباط چشمی با نوزاد برقرار کنند تا هرگونه ترشح بزاق دهانشان به نوزاد نرسد، همچنین استفاده از ماسک نیز در موارد مختلف توصیه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: مادرانی که علائم ندارند هم بهتر است قبل از شیردهی به نوزاد، سینه هایشان را با آب و صابون کاملا  و ضدعفونی کنند و در هنگام شیردهی به نوزاد با او صحبت نکنند.

او افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ مرگ نوزادی ناشی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است چراکه نوزادان در بدنشان به قدر کافی آنتی بادی دارند و در برابر ویروس ایمن هستند.

شمس توصیه کرد: پدر و مادر نوزاد، در صورت بی اشتها شدن یا بروز اسهال، استفراغ، تب و لرز یا اختلال‌های هشداری دیگر در نوزاد حتماً با بیمارستان و پزشک معالج در تماس باشند و در صورت افزایش علائم، به بیمارستان  مراجعه کنند.