نظام پزشکی اطلاعات پزشکان را فروخته است

مسید موید علویان در نشست خبری کاندیداهای "ائتلاف یاران سلامت" برای هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی تهران که در محل انجمن اسلامی پزشکان ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه کاندیداهای این ائتلاف وابسته به جریان سیاسی خاصی نیستند و از جریان‌های مختلف سیاسی در آن حضور دارند، افزود: تلاش برای تعرفه‌گذاری عادلانه و متناسب با نرخ ارز، تورم و ...، استفاده از فارغ‌التحصیلان جوان، شفاف‌سازی قراردادها و مصوبات سازمان نظام پزشکی ، تلاش برای استفاده از توان پزشکان ایرانی خارج از کشور و در مجموع پیگیری مقتدرانه حق و حقوق اعضای سازمان نظام پزشکی از مهمترین برنامه‌های کاندیداهای ائتلاف یاران سلامت برای هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی هستند.

وی با اشاره به اینکه ما نباید دولت در این انتخابات نیستیم، گفت: ما ساختارهای فعلی سازمان نظام پزشکی را کارآمد نمی‌دانیم. متاسفانه شاهد این هستیم که اطلاعات پزشکان که به امانت در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار دارد، به ثمن بخس به نهادها و شرکت‌های مختلف فروخته شده است اما ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. هر روز پیامک‌هایی در زمینه فروش زمین و خودرو و تور مسافرتی تایلند و یونان و ... برای بنده و همکاران می‌آید. خب مشخص است که اطلاعات ما به جاهایی فروخته شده است درحالی‌که نظام پزشکی باید حافظ اطلاعات پزشکان باشد.

علویان گفت: قانون حبس پزشکان باعث خدشه‌دار شدن وجهه پزشکان شده است و ما برای اصلاح این موضوع تلاش خواهیم کرد. ایجاد خانه پزشک، باشگاه پزشکان ایرانی سراسر جهان و پیگیری اقتدار پزشکی و دیپلماسی پزشکی ایران را در منطقه دنبال خواهیم کرد. همچنین در فهرست کاندیداهای ائتلاف یاران سلامت، نمایندگانی از خیرین و بخش خصوصی نیز حضور دارند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و موسس شبکه هپاتیت ایران گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با مجلس و نمایندگان پزشک آن نیز تعامل خوبی را در جهت احقاق حقوق پزشکان برقرار کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد افراد مداخله‌گران حوزه بهداشت و درمان و ضعف و انفعال سازمان نظام پزشکی در مقابل این افراد و اینکه برنامه شما در این حوزه در صورت پیروزی در انتخابات چیست؟ توضیح داد: شما می‌توانید بررسی کنید که در سال ۱۳۸۵ چه کسی که در کشور حتی برخی از مسوولان را انرژی‌درمانی می‌کرد و چه کسی ریشه وی را خشکاند. اعضای این ائتلاف افرادی شفاف هستند و اگر در انتخابات پیروز و وارد نظام پزشکی شوند، با کسانی که بدون صلاحیت در زمینه سلامت و درمان مردم ورود می‌کنند با هر اسم مقدس و غیرمقدس شدیدا برخورد خواهند کرد و اصلا در زمینه سلامت مردم با کسی تعارف نداریم و از اختیارات خودمان در زمینه برخورد با این افراد عقب‌نشینی نخواهیم کرد، حتی اگر به جایی وصل باشند. اقتدار سازمان نظام پزشکی در این زمینه باید برگردد. متاسفانه در حال حاضر نیز که بنده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی حضور دارم و در جلسات شرکت می‌کنم، مثلا فرد متخلفی را داریم که ده‌ها پرونده دارد اما برای پاسخگویی حاضر نمی‌شود درحالی‌که پزشکان برای پاسخگویی در مورد یک پرونده باید ده‌ها بار در مجامع مختلف حاضر شوند.

معاون اسبق وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر ما در انتخابات پیروز شویم دوران خوشی و بخور بخور و آزادی‌های بی‌قید و بند افراد بی‌صلاحیت در حوزه سلامت و درمان مردم تمام خواهد شد و حتی اگر در انتخابات پیروز هم نشویم این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادی در منطقه داریم که من با همه آنها آشنا هستم و می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. همچنین با پزشکان ایرانی خارج از کشور حتی با دیدگاه‌های سیاسی مخالف می‌توانیم ارتباط برقرار می‌کنیم. چون بحث مشترک همه ما حوزه سلامت است نه مسائل دیگر. من به جامعه مدنی اعتقاد دارم و آدم روشن فکری هستم و دید از بالا به پایین ندارم. خوب نیست مدام از جایی ما بگویند که چکار کنیم اما متاسفانه الان سازمان نظام پزشکی دقیقا وضعیتی برعکس دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در پاسخ به سوال دیگر فانا درباره علت مشارکت پایین پزشکان در انتخابات نظام پزشکی گفت: اینکه فقط بین ۱۳ تا ۱۶٪ اعضای نظام پزشکی در انتخابات سازمان شرکت می‌کنند، یک فاجعه است. جالب اینجاست که در انتخابات قبلی هم جزئیات آرا مشخص نشد! یکی از دلایل حضور ما در انتخابات امسال این است که بتوانیم میزان مشارکت را افزایش دهیم.

علویان همچنین با اشاره به چالش‌های پیش‌روی اجرای برنامه پزشکی خانواده، نسبت به سرگردانی پزشکان عمومی انتقاد کرد و گفت: وضعیت حوزه سلامت کشور خوب نیست و مسوولان مربوطه باید به فکر باشند. عدم توجه به نقش و جایگاه پزشکی خانواده باعث شده تا پزشکان عمومی ما سرگردان باشند.

وی با انتقاد از از کم‌رنگ شدن نقش سازمان نظام پزشکی در تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت اظهار کرد: نبود نماینده‌ای از سازمان نظام پزشکی در ستاد ملی مقابله با کرونا جای انتقاد دارد.

وی با انتقاد از نگاه ارباب رعیتی در قسمت‌هایی از حوزه سلامت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های جامعه پزشکی کشور، تشدید فاصله طبقاتی در بین اقشار پزشکی است. از سوی دیگر شان جامعه پزشکی باید در رسانه ملی و فضای مجازی حفظ شود و رسانه‌ها فرصت خوبی برای این کار هستند. ضمن اینکه یکی از برنامه‌های سازمان نظام پزشکی، جلب اعتماد مردم است و اگر این اتفاق رخ ندهد، مشکلات جامعه پزشکی حل نخواهد شد.