جبران مشکلات  بد خوابی با ورزشهای روزانه /پنج ویژگی خواب سالم

محققان داده های نزدیک به ۴۰۰.۰۰۰ فرد میانسال را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که در یک دوره ۱۱ ساله ، افرادی که خواب ضعیفی همراه با سطوح پایین PA داشتند ، ۵۷ درصد بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ۶۷ درصد   بیشتر در معرض مرگ ناشی از هر نوع سرطانی و ۹۱ درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مقایسه با همتایان خود با خواب خوب و سطوح بالای PA قرار داشتند.

 جبران مشکلات  بد خوابی با ورزشهای روزانه

این مطالعه ۲۹ ژوئن به صورت آنلاین در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شد.

جلوه های ترکیبی: 

 فعالیت بدنی و خواب هر دو برای سلامتی بسیار مهم هستند ، اما در سطح جهانی ، بسیاری از افراد سطح لازم از هر دو را دریافت نمی کنند ، که باعث بار سنگین بیماری ها و کیفیت بد زندگی می شود.

جبران مشکلات  بد خوابی با ورزشهای روزانه /پنج ویژگی خواب سالم

فعالیت بدنی و خواب هر کدام به طور مستقل بر پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارند. همچنین ممکن است آنها از طریق مسیرهای مرتبط بر شرایط سلامتی تأثیر بگذارند. با این حال ، ما در مورد اثرات ترکیبی این دو جنبه کلیدی از شیوه زندگی خود اطلاعات کمی داریم.

برای بررسی "اثرات ترکیبی" احتمالی ، محققان از داده های شرکت کنندگان در Biobank انگلستان ، گروهی بالغ بر ۵۰۰،۰۰۰ بزرگسال که بین سالهای۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ثبت نام شده بودند  و همچنین اطلاعات مرگ و میر از مجموعه داده های ملی استفاده کردند.

سطوح نرمال هفتگی PA شرکت کنندگان در معادل متابولیک  (MET-min) اندازه گیری شد که تقریباً معادل مقدار انرژی مصرف شده در دقیقه فعالیت بدنی است. سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه ورزش قوی در هفته را توصیه می کند.

محققان بر اساس تحقیقات خود پنج ویژگی خواب سالم را اعلام کردند:

 کرونوتیپ صبحگاهی ، مدت زمان خواب مناسب (۷ تا ۸ ساعت در روز) ، که معمولاً بی خوابی را تجربه نمی کنند. خروپف کردن و خواب آلودگی مکرر در طول روز وجود ندارد. نمرات خواب ۱ تا ۵ به شرکت کنندگان داده شد ، بزرگترو مساوی ۴ نشان دهنده خواب سالم ۲ تا ۳ نشان دهنده خواب متوسط و کوچکتر ومساوی ۱ نشان دهنده خواب ضعیف است.

متغیرهایی شامل سن ، جنس ، شاخص توده بدن (BMI) ، وضعیت اقتصادی اجتماعی ، مصرف میوه و سبزیجات ، رفتارهای بی تحرک ، وضعیت سلامت روانی ، سیگار کشیدن ، وضعیت اشتغال ، مصرف الکل و PA در نمرات خواب موثر است. شرکت کنندگان با سابقه ابتلا به CVD یا سرطان حذف شدند. محققان همچنین بیمارانی را که بر اثر کووید ۱۹ فوت کرده بودند حذف کردند.

اثرات هم افزایی:

از افرادی که معیارهای ورود را داشتند با میانگین سن ، ۵۵  سال ؛ ۳درصدخواب ضعیف ، ۴۲درصد خواب متوسط ​​و ۵۵درصد خواب سالم داشتند. بیش از نیمی (۵۹٪) سطوح بالایی از PA داشتند. ۱۶٪ فاقد MVPA بودند. ۱۰٪ PA کم داشتند. و ۱۵٪ PA متوسط ​​داشتند.

شرکت کنندگانی که جوانتر بودند ، زنانی که لاغرتر بودند و با محرومیت اجتماعی و اقتصادی کمتری روبرو بودند ، سبزیجات و میوه بیشتری مصرف می کردند ، کمتر می نشستند ، هیچ مشکلی برای سلامت روان نداشتند ، هرگز سیگار نمی کشیدند ، الکل کمتری مصرف می کردند و PA بیشتری داشتند نمرات خواب سالم تری داشتند. 

در مقایسه با شرکت کنندگانی که سطح PA بالایی داشتند ، افرادی که سطح PA پایین تری داشتند پس از تعدیل مواد مخدوش کننده در معرض خطر مرگ و میر  گرفتند. شرکت کنندگان با ضعیف ترین کیفیت خواب و همچنین کمترین ورزش بیشترین خطر را برای پیامدهای نامطلوب داشتند (به غیر از سکته مغزی هموراژیک) ارتباطات زیانبار خواب ضعیف با خطر مرگ و میر به دلایل و علت های خاص ، با PA پایین تشدید می شود و احتمالاً اثرات هم افزایی را نشان می دهد. 

منظور از اثرات هم افزایی این است که عدم فعالیت بدنی خطرات سلامتی ناشی از خواب ضعیف را به گونه ای افزایش می دهد که خطر مرگ و میر ناشی از عدم تحرک بدنی و خواب ضعیف بیشتر از مجموع خطرات مستقل خواب به تنهایی و عدم تحرک بدنی به تنهایی است. 

"برد - برد"

سخنگوی آکادمی پزشکی خواب می گوید که اگرچه این مطالعه ارتباطی است و علیت را ارزیابی نکرده است ، با این حال به مجموعه تحقیقات مرتبط با خواب سالم و فعالیت بدنی با بهبود سلامت می افزاید. وی می گوید که پزشکان هم اهمیت سلامت خواب و هم فعالیت بدنی همه بیماران در مراقبت های اولیه در نظر می گیرند.

با افزودن نسخه فعالیت بدنی به برنامه درمان اختلال خواب ، پزشکان به بیماران کمک می کنند تا از بسیاری از مزایای مستقیم یک شیوه زندگی فعال برای سلامتی برخوردار شوند ، الگوهای خواب خود را بهبود بخشند و همانطور که مطالعه جدید  نشان می دهد ، حتی ممکن است برخی از خطرات ناشی از خواب ضعیف را کاهش دهد. سرمایه گذاری در فعالیت بدنی برای همه پزشکان و عموم مردم یک سرمایه گذاری همه جانبه است.