خواب آلودگی زیاد نشانه کروناست

به گزارش افکارنیوز؛ طبق گفته متخصصان، بین کرونا و خواب رابطه معناداری وجود دارد. ویروس کرونا می‎تواند زمینه را برای اختلالات خواب مانند بی‎خوابی، خواب ‎آلودگی، تنگی نفس در خواب و ... فراهم کند.

 ویروس کرونا  موجب تغییرات بسیاری در زندگی مردم جهان شده است و صرف کردن ساعات طولانی در خانه باعث شده مردم زمان بیشتری را بخوابند. طبق گزارشی که از مجله Current Biology چاپ شد، کیفیت خواب مردم جهان از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بدترشده و این ویروس تاثیر بسزایی در خواب مردم داشته است.

*سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که شب‌ها از خواب کافی برخوردار نیستند، نسبت به سایرین از سیستم ایمنی ضعیف‎تری برخوردار هستند چراکه داشتن سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند بدن را در برابر ویروس‌ و باکتری‌ها ضعیف کند که بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد، لذا رابطه بین کرونا و خواب نیز از همین نقطه آغاز می‎شود چراکه ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌تواند زمینه را برای ابتلا به بیماری فراهم کرده و حتی روند بهبود را با مشکل روبرو سازد. به طور مثال، افرادی دچار اختلال خواب هستند و در طول شبانه روز از استراحت کافی برخوردار نیستند، در طول روز از انرژی کافی ندارند که همین موضوع موجب انواع بیماری‌ها در آن‌ها خواهد شد.

*استرس

یکی از مهم‌ترین دلیل بی‌خوابی بیماری کرونا، ایجاد استرس است، افرادی که دچار بیماری کرونا می‌شوند به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و همچنین وجود استرس، بی‌خواب می‌شوند و به گفته متخصصان پزشکی، اکنون با استرس ویروس کرونا، تغییرات عظیمی در کاهش فعالیت‌های انسان‌ها به وجود آمده است  و ویروس کرونا باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر دوم بی‌خوابی شده است. در واقع اولین چیزی که باعث وحشت و نگرانی فرد می‎شود، ناشناخته بودن این ویروس منحوس است لذا به دلیل وجود استرس و نگرانی، افراد دچار اختلالات خواب، بی‎خوابی و اضطراب می‌شوند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اختلالات مرتبط با اضطراب و استرس به‌طور قابل‌توجهی با اختلال در کیفیت خواب همراه هستند. همچنین بی‌خوابی طولانی‌مدت و کاهش کیفیت خواب، خودمی تواند منجر به افزایش علائم اضطراب شود و این چرخه مرتباً بر اثرات منفی خود بیفزاید.

خواب آلودگی زیاد نشانه کروناست1

*سلامت روحی و روانی

از طرفی دیگر، افراد به دلیل وجود این ویروس منحوس، مدت‌ زمان طولانی را در قرنطینه به سر می‌برند و فرد از خانواده خود دور است لذا همین موضوع سلامت روانی و روحی افراد را تهدید می‌کند که موجب استرس و نگرانی می‌شود که موجب بی‌خوابی فرد می‌شود. به گفته متخصصان ویروس کرونا علاوه بر تاثیرگذاری بر جسم، سلامت روحی افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. را رابطه بین کرونا و خواب به چگونگی گذراندن روزهای قرنطینه نیز بستگی دارد.

*قرنطینه

یکی از موارد دیگر، قرنطینه شدن افراد است، افراد با قرنطینه شدن، ارتباط بیشتری با تلفن همراه، تبلت و تلویزیون دارند و بسیاری از بیماران بدون تا نیمه‎های شب مشغول نگاه کردن فیلم هستند و یا در فضای مجازی به سر می‌برند لذا موجب می‌شود با اختلالات خواب روبرو شوند و شب‌ها بیدار بمانند این موضوع نیز رابطه مستقیمی بین کرونا و بی‌خوابی  دارد. 

*تنگی نفس

افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‎شوند در معرض فیبروز ریه قرار می‌گیرند، درواقع منظور از فیبروز ریه، سفت و ضخیم شدن بافت شش‎ها است. این امر سیستم تنفسی را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه فرد با مشکلات تنفسی مواجه می‎شود. با ضخیم شدن شش‎ها، عبور اکسیژن در خون مختل می‎شود. این امر منجر به بروز عوارضی مانند سرفه‎های خشک، دردهای عضلانی و تنگی نفس خواهد شد که موجب بی‌خوابی در افراد بیمار می‌شود.

*دورکاری

دورکاری باعث شده تا حد و مرزهای کاری از بین برود و افراد به جای اینکه به سرکار بروند، بیشترین وقت کاری خود را در خانه سپری می‌کنند. بنابراین اضطراب‌های یک روز کاری دشوارتر از قبل شده است و مسائل مربوط به کار و زندگی شخصی آنها قابل تفکیک نیست. بی‌اطمینانی به آینده و از دست رفتن اختیار زندگی از دیگر عوامل ایجاد مشکلات خواب محسوب می‌شود که این موضوع موجب بی‌خوابی و استرس در افراد میشود.

*توصیه پزشکان

پزشکان برای درمان کرونا و بی‌خوابی راه‌های متعددی را به بیماران سفارش می‌کنند، متخصصان این حوزه از بیماران می‌خواهند تا سبک زندگی خود را در دوران بیماری و قرنطینه تغییر دهند و سعی کنند برای از بین بردن استرس و نگرانی، فعالیت ورزشی سبک انجام داده تا حداقل شب‌ها بتوانند خواب کافی داشته باشند.

توجه به رژیم به غذایی از دیگر توصیه پزشکان برای رفع اختلالات خواب است. برخی از غذا و نوشیدنی‎ها به دلیل ترکیباتی که درون خود دارند موجب بی‎خوابی می‎شوند که قهوه و نوشیدنی‎های کافئین‎دار از نمونه‌های معروف هستند که موجب اختلال در خواب افراد می‌شوند.

همچنین بسیاری از افرادی که عفونت کووید ۱۹ را از سر می‌گذرانند، با عارضه بهداشتی طولانی‌مدتی به نام سندرم "خستگی پس از ویروس" مواجه خواهند شد. این را دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌‌های عفونی آمریکا و از مقامات ارشد ستاد مبارزه با کرونای کاخ سفید می‌گوید.

*نکاتی در مورد درمان بی‌خوابی ناشی از کرونا

برای درمان کرونا و بی‎خوابی ناشی از آن توصیه می‎شود به نکات زیر توجه داشته باشید:

استفاده از تبلت، تلویزیون و تلفن همراه را به حداقل برسانید، بخصوص در ساعاتی که نزدیک به خواب شبانه است. سعی کنید مطالعه داشته باشید. برای داشتن خواب باکیفیت به موسیقی‎های آرامش‎بخش گوش کنید.

حتما زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می‎رسد، اما پس از چند روز بدن به آن عادت خواهد کرد.

سعی کنید در ساعات اولیه شب بخوابید. از بیدار ماندن در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح خودداری نمایید.

به منظور بهبود کیفیت خواب، افراد باید زمان خوابیدن خود را مشخص کنند و همیشه در زمان معین بخوابند و بیدار شوند.

افراد نباید بیش از هفت تا ۹ ساعت در روز بخوابند و فعالیت‌های روزانه خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خواب آن‌ها دچار اختلال نشود. بنابراین خواب عصرگاهی هرچه هم طولانی باشد، تأثیر چندانی در فیزیولوژی بدن نخواهد داشت. بنابراین اگر این روزها خودتان را به خواب عصرگاهی عادت داده‌اید، بهتر است آن را فراموش و به خواب شب فکر کنید. اگر به چرت‌زدن عادت‌کرده‌اید.

انها نباید روی تختخواب خود با لپ تاپ یا گوشی کار کنند. توصیه شده است که افراد به منظور کاهش اضطراب و استرس، پیگیری اخبار را محدود کنند.

نورهای رنگی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه باعث می‌شود مغز افراد خوابیدن را باور نداشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای خوابیدن محیط را تاریک کرده یا از چشم بند استفاده کنید تا اختلالی در ترشح هورمون ملاتونین ایجاد نشود و خواب با کیفیتی را تجربه کنید.