چگونه برای واکسن کرونا دانش آموزان ثبت نام کنیم؟

به دنبال این خبر، بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید قوت گرفته و وزارت بهداشت اعلام کرد که به دنبال واکسیناسیون همه  دانش‌‌آموزان است لذا این روزها با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در کشور، حالا نوبت به دانش‌آموزان رسیده است، بسیاری از آن‌ها دوز واکسن اول خود را زده و برخی نیز در صف ثبت نام به سر می‌برند.

وزیر بهداشت با اعلام آغاز واکسن کرونا دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر کشور، به مطالعات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: بنابر مطالعات صورت گرفته، واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت تسهیل بازگشایی مدارس، گفت: در این راستا و براساس مطالعات علمی، تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت و همچنین واکسن‌هایی که در کشور داریم، تایید شد که در تمام مراکز کشور، دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده ای که انجام می شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.

سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا به نشانی salamat.gov.ir برای دانش‌آموزان است که می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه، از طریق نوبت‌دهی واکسن خود را دریافت کنند. لذا حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون کرونا صرفا بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه  خواهد بود.

ثبت نام واکسن کرونا دانش آموزان

 

همچنین ثبت‌نام در این سامانه صرفا بر اساس گروه سنی خواهد بود و مراکز واکسیناسیون صرفاً افرادی را خواهند پذیرفت که در سامانه نوبت‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند؛ سایر دانش‌آموزان باید تا باز شدن سامانه منتظر بمانند.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت از دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان خواست که برای جلوگیری از شلوغی، معطلی و احتمال ابتلا در مراکز واکسیناسیون، صرفا در زمان نوبت به مراکز مراجعه و از حضور بدون نوبت جدا خودداری کنند.

از سوی دیگر علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اعلام کرد: هر مدرسه برای بازگشایی و تشکیل کلاس حضوری باید از ادارات آموزش و پرورش مجوز بگیرد و هیچ مدرسه‌ای بدون دریافت مجوز، مجاز به بازگشایی نخواهد بود.شرط بازگشایی هر مدرسه، رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان است.

چگونه برای واکسن کرونا دانش آموزان ثبت نام کنیم؟

سفیر ایران در چین: تا دو هفته آینده دوازده میلیون دز واکسن وارد میشود

محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین گفت: تا دو هفته آینده 12 میلیون دُز واکسن مناسب افراد 3 تا 17 سال وارد کشور می‌شود.

وی افزود: تا یک ماه و نیم آینده 60 میلیون دزُ واکسن دیگر از از چین وارد ایران می‌شود.

کشاورززاده در پاسخ به این سؤال که آیا این واکسن‌ها مربوط به قراردادهای قبلی است یا جدید؟ عنوان کرد: هر مقدار که خریدیم ارسال کردیم. قراردادها به روز است و هر چقدر درخواست کردیم ظرف یکی دو هفته کارهای آن انجام شده است. درخواستی نبوده که انجام نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: الان تولیدات کارخانه بهتر شده و مسیر مالی مشخص و مطمئنی را برای دریافت واکسن تعریف کرده‌ایم و روی ریل افتاده است. به عنوان مثال نامه  12 میلیون دُز واکسن را دیروز دریافت کردیم و ظرف یکی دو هفته آینده ارسال خواهد شد.

سفیر ایران در پکن گفت: تماس‌های اخیر آقای رئیسی رئیس جمهور و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مذاکراتی که صورت گرفت، این روند را سرعت بخشید و مشکلی در ارتباط با واکسن نخواهیم داشت.

ابتدا صحبت از واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم تک دُزی برای دانش‌آموزان بود. دبیر جمعیت هلال احمر در این مورد گفته بود: «در صورت تائید سازمان غذا و دارو و صدور مجوز، با واردات یکی از دو واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.»

اگرچه عین اللهی، وزیر بهداشت گفته بود واکسن خاص برای ۱۷ ساله‌هایی که می‌خواهند کنکور بدهند وارد شده اما حالا بعد از گذشت یک هفته در واکنشی جدید گفته واکسنی که برای دانش‌آموزان تزرق می‌شود همان سینوفارم است و باید دو دز آن را تزریق کنند.

اخیرا هم مجوز واکسن جانسون اند جانسون صادر شده بود که برخی گمان می‌کردند واکسیناسیون دانش‌آموزان با آن انجام می‌شود. اما طولی نکشید که شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز تزریق پاستور و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال خبر داده.

واکسن سوبرانا برای دانش آموزان؟

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ کشور درباره میزان کارآیی واکسن کرونای دانش‌آموزان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «واکسن سوبرانا واکسن کوبایی است که در ایران به نام پاستووک شناخته می‌شود. این واکسن پروتئینی است که مرحله سه کارآزمایی بالینی آن در کوبا و ایران در حال انجام است. تقریبا مرحله پایانی این کارآزمایی را در ایران می‌گذراند.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره کارآیی واکسن سوبرانا می‌گوید:« کارآیی این واکسن طبق مطالعاتی که گزارش کرده‌اند، برای دو دز بالای ۶۰ درصد و برای تزریق سه دز بالای ۸۰ درصد است.»

ناجی ادامه می‌دهد: «واکسن سوبرانا تائیده سازمان بهداشت جهانی را ندارد و فقط مجوز از سوی کوبا را دارد. ضمن اینکه کوبا مجوز اضطراری این واکسن را برای کودکان دو تا ۱۷ ساله صادر کرده و در حال تزریق آن به کودکان است.»

آنطور که ناجی می‌گوید واکسن سینوفارم نیز که در ایران تزریق می‌شود، چین و امارات هم مجوز مصرف آن را برای کودکان ۳ تا ۱۸ سال را داده‌اند. در حال حاضر واکسن‌های فایزر برای کودکان پنج تا ۱۶ ساله و مدرنا برای ۱۲ تا ۱۷ ساله مجوز مصرف دارند.

قرار بود ۱۶ میلیون دانش‌آموز با واکسن خاص وارداتی واکسینه شوند. تناقض‌هایی در گفته‌های مسولان وجود دارد که هنوز مشخص نیست واکسیناسیون دانش‌آموزان دقیقا با چه نوع واکسنی انجام می‌شود.