درمان آرتروز پا و دست با مصرف این غذا

بسیاری از افراد میدانند که ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم آرتروز، که شامل درد، سفتی و تورم است کمک کند. آرتروز بیش از 30 میلیون بزرگسال را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهد و علایم آن با شکسته شدن غضروف مفاصل به مرور زمان ایجاد می شود. این شرایط می تواند بر روی هر مفصل در بدن تأثیر بگذارد، اما افراد اغلب آن را در زانوها، دست ها، باسن یا ستون فقرات مشاهده می کنند. 

درمان آرتروز پا و دست با مصرف این غذا

درمان خانگی آرتروز

رژیم غذایی چگونه می تواند به آرتروز کمک کند؟

طبق نظر بنیاد آرتروز ، رژیم های غذایی خاص می توانند علائم افراد را بهبود ببخشند. برخی از غذاها دارای قابلیت ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش علائم کمک کنند در حالی که غذاهای دیگر ممکن است آنها را افزایش دهند. رژیم غذایی مناسب می تواند به روش های زیر به بهبود آرتروز کمک کند:

1. کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی ابزار لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل بدن می باشد که برای افراد مبتلا به آرتروز ضروری است. برخی از غذاها التهاب در بدن را کاهش می دهند. استفاده از یک رژیم ضد التهابی می تواند علائم را بهبود بخشد. خوردن آنتی اکسیدان کافی از جمله ویتامین های A ،C و E ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل کمک کند.

2. کاهش کلسترول

افراد مبتلا به آرتروز به احتمال زیاد کلسترول خون بالا دارند و کاهش کلسترول ممکن است علائم این بیماری را بهبود بخشد. با یک رژیم غذایی مناسب، افراد می توانند به سرعت سطح کلسترول خود را بهبود بخشند.

3. تناسب وزن

اضافه وزن می تواند فشار بیشتری به مفاصل وارد کند و ذخیره اضافی چربی در بدن باعث التهاب بیشتر می شود. حفظ وزن سالم می تواند علائم آرتروز را کاهش دهد. نگه داشتن وزن مناسب برای برخی از افراد دشوار است، به ویژه کسانی که بیمارند و تحرک کم دارند. در این موارد پزشک یا متخصص تغذیه قادر به ارائه مشاوره خواهد بود.

برای درمان ارتروز چه بخوریم

گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی می تواند استخوان ها، عضلات و مفاصل را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با التهاب و بیماری کمک کند. افراد مبتلا به آرتروز می توانند هشت غذای زیر را برای کاهش علائم خود به رژیم غذایی خود اضافه کنند:

1. درمان خانگی آرتروز با ماهی روغنی

افرادی که مبتلا به آرتروز هستند باید حداقل یک وعده ماهی در هفته بخورند. ماهی های روغنی شامل:

    ساردین

    ماهی سالمون

    ماهی تن تازه

کسانی که ترجیح می دهند ماهی نخورند می توانند به جای آن از مکمل های حاوی امگا 3 مانند: روغن ماهی، روغن کریل یا روغن بذر کتان استفاده کنند. از دیگر منابع امگا 3 می توان به دانه های چیا، روغن بذر کتان و گردو اشاره کرد. این غذاها همچنین می توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند.

2. درمان خانگی آرتروز با روغن ها

علاوه بر ماهی های روغنی، برخی روغن های دیگر می توانند التهاب را کاهش دهند. روغن زیتون بکر حاوی مقادیر زیادی الئوکانتال است که ممکن است خواص مشابه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) داشته باشد. روغن های آووکادو و بادام گزینه های مفیدی هستند و همچنین ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.

3. درمان خانگی آرتروز با لبنیات

شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند. این مواد مغذی قدرت استخوان را افزایش می دهد، که ممکن است علائم دردناک را بهبود بخشد. لبنیات همچنین حاوی پروتئین هایی است که می توانند به عضله سازی کمک کنند. افرادی که قصد دارند وزن خود را کنترل کنند می توانند گزینه های کم چربی را انتخاب کنند.

4. سبزی های برگ تیره

سبزیجات برگ تیره سرشار از ویتامین D و مواد شیمیایی شیمیایی و آنتی اکسیدان های ضد استرس هستند. ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با عفونت کمک کند.

سبزهای برگ تیره عبارتند از:

    اسفناج

    کلم پیچ

    کلم برگ

    چغندر

5. درمان آرتروز با کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که به عقیده محققان می تواند پیشرفت آرتروز را کُند کند. این سبزی همچنین غنی از ویتامین K و C و کلسیم تقویت کننده استخوان است.

6. درمان آرتروز در خانه با چای سبز

پلی فنول ها آنتی اکسیدانی هستند که به عقیده کارشناسان ممکن است. بتوانند التهاب را کاهش داده و سرعت آسیب غضروف را کند، کنند. چای سبز حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است.

7. درمان خانگی آرتروز با سیر

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی بنام دیال دی سولفید که در سیر وجود دارد. ممکن است در برابر آنزیم های موجود در بدن که به غضروف آسیب می رسانند، مقابله کند.

8. درمان خانگی آرتروز با آجیل

آجیل برای قلب مفید است و حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین E و فیبر است. آنها همچنین حاوی اسید آلفا-لینولنیک (ALA) هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

رژیم مدیترانه ای چطور؟

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند التهابی را که در علائم آرتروز موثر است کاهش دهد. خوردن یک رژیم سبک مدیترانه ای علاوه بر کمک به کاهش درد مرتبط با آرتروز، بسیاری از مزایای سلامتی دیگر از جمله کاهش وزن را نیز به همراه دارد. پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای نیز ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش دهد:

    بیماری قلبی و سکته مغزی

    ضعف عضلانی در سنین بالاتر

    بیماری آلزایمر

    بیماری پارکینسون

    مرگ زودرس

این رژیم شامل میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی، ماست و چربی های مفید مانند روغن زیتون و آجیل است. افراد می توانند تغییرات ساده ای در رژیم غذایی خود ایجاد کنند تا بیشتر شبیه رژیم مدیترانه ای باشد. مثل:

    خوردن غذاهای سرشار از فیبر ، نشاسته مانند سیب زمینی شیرین ، سیب زمینی ، لوبیا ، عدس و نان و ماکارونی حاوی غلات کامل

    خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، خوردن ماهی

    مصرف کمتر گوشت قرمز، مصرف روغن زیتون و نان های سبوس دار