رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی تابعه وزارت کار در ۳ ماه گذشته

برنامه‌های عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای معاونت اقتصادی این وزارتخانه این‌گونه بود:

نظارت اساسی و عملیاتی بر همه مجموعه‌ها، شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته، تقویت سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتیکه ایجاد شده است ، همکاری معاونت اقتصادی با زیر مجموعه‌ها برای ارتقاء سودآوری همچنین قرار گرفتن سیستم‌های مدیریتیوزارتخانه در مرز دانش.

برای اجرای نظام‌های مدیریتی در مجموعه‌های وابسته مثل هلدینگ ها و شرکت ها  یک نهاد حاکمیتی بالادست نیاز است که معاونتاقتصادی این کارها را انجام خواهد داد و تمام مجموعه ها و  زیر مجموعه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها موظف هستند که در این زمینه با معاونتاقتصادی وزارتخانه همکاری و هماهنگی کامل داشته باشند.

وظیفه معاونت اقتصادی صرفاً حوزه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها نیست و به موضوعات مربوط به حوزه رفاه نیز باید بپردازد.  در بحث بنگاهداری نیز انتظار می رود این معاونت بر تمام زیر مجموعه‌های اقتصادی  تا پایین‌ترین سطوح شرکت‌ها و هلدینگ ها اشراف داشته باشد.

همه زیر مجموعه‌های صندوق‌ بازنشستگی و هلدینگ‌های مرتبط با آنها باید بر اساس نظام مدیریتی و حاکمیت سلسله مراتبی عملکنند.در حوزه علم و فناوری، هسته ای و علوم فضایی در مرز یا نزدیک به مرز دنیا هستیم نباید در شرکت‌داری و بنگاهداری، با دانشهای روز فرسنگ ها فاصله داشته باشیم.  

زمینه‌سازی برای یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی، عملیاتی و مدیریتی، پیگیری برنامه جهش تولید و رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادیوابسته به منظور ساماندهی و دسترسی به داشبوردهای مدیریتی در بنگاه‌های اقتصادی وابسته، از فعالیت های معاونت امور اقتصادیوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازه زمانی است. 

حال ۳ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم و ترکیب جدید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌گذر و اقدامات این وزارتخانه در این مدت به شرح زیر بوده است.

تعیین سهم بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی در هر استان

در راستای بررسی عملکرد بنگاه‌های مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاخص بهره‌وریمحاسبه شده که بی‌شک، گام مهمی برای نظارت بر عملکرد این بنگاه‌ها خواهد بود. 

تعیین سهم بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌های بازنشستگی در هر استان و شهر به تفکیک صنعت، صندوق و بنگاه، سهم بنگاهها از مصرف انرژی در هر استان و در هر صنعت، رتبه‌بندی بنگاه های اقتصادی تابعه و ایجاد بازار رقابتی مدیران از نتایج این اقدامعنوان شده است. 

توسعه سامانه مدیریت و پایش پروژه‌ها به منظور کنترل و به سرانجام رساندن پروژه‌های بنگاه‌های اقتصادی وابسته و تغییر ساختارهیأت امنای تأمین اجتماعی به عنوان فعالیت های این معاونت آمده است.

به منظور جلوگیری از رانت‌جویی و استفاده ابزاری از منابع صندوق‌ها به نفع افراد یا گروه‌های خاص و با هدف حفظ، ارتقای ذخایر ومنابع صندوق‌ها، تعدیل بنگاه‌داری، اصلاح سبد سهام، سرمایه‌گذاری در صنایع پربازده در راستای استراتژی بنگاه‌داری صندوق‌ها،اصلاح ساختار هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته صورت گرفته است.

رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی تابعه وزارت کار در ۳ ماه گذشته

تجدید سازماندهی بنگاه‌ها و ارتقای کارآیی و بهره‌وری، تجمیع و یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی، تدوین برنامه‌های عملیاتی برایارتقای پایداری صندوق‌های بازنشستگی، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع مختلف از برنامه اجرایی آتی معاونت امور اقتصادی آوردهشده که به منظور اجرایی کردن سیاست‌ها، مأموریت‌ها و شرح وظایف معاونت امور اقتصادی، تهیه و در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت وبلندمدت برنامه‌ریزی شده است.