سی تی اسکن درکودکی خطر ابتلابه سرطان راافزایش می‌دهد

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، تیمی از محققان کانادا، بریتانیا و آمریکا در تحقیقی که نتایج آن در مجله لنست منتشر شده است بیان کردهاند که این خطر به طور عادی پایین است.

اما هشدار داده‌اند که دوز تشعشعات سی تی اسکن تا حد امکان پایین نگه داشته شده و در صورت امکان از روش های جایگزین استفاده شود.

محققان ادعا کرده‌اند که این تحقیق نخستین موردی است که شواهد مستقیمی را از ارتباط میان تشعشعات سی تی اسکن در کودکان و خطر ابتلا به سرطان درآینده نشان می‌دهد.

به گفته پزشکان از سی تی اسکن برای کودکان تنها باید زمانی استفاده شود که از نظر پزشکی کاملاً توجیه پذیر باشد.

این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته استفاده از سی تی اسکن به ویژه در آمریکا به شدت افزایش یافته است اما باید توجه داشت که خطر سرطان بر اثر مسمومیت به تشعشعات سی تی اسکن به ویژه در میان کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

این تحقیق بر روی حدود ۱۸۰ هزار نفر که در کودکی یا زیر ۲۲ سالگی بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۲ در بریتانیا سی تی اسکن انجام داده‌اند انجام شده است.

از این تعداد ۷۴نفر بعدها به سرطان خون و ۱۳۵ نفر به سرطان مغز دچار شدهاند و بر اساس تخمینها افرادی که به طور کلی بیش از ۳۰ میلی گری تشعشع دریافت کرده بودند احتمال ابتلا به این نوع سرطانها در آنها تا ۳ برابر افزایش یافته بود.