با این خوراکی ها بدن خود را مقاوم کنید

اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه‌ای پرکنید، دست روی چه خوراکی‌ هایی می‌گذارید؟ به نظر شما این خوراکی‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

به گفته متخصصین از این ده خوراکی مفید برای سلامتی  حداقل باید پنج خوراکی هر روز در سبد غذایی خانواده قرار داشته باشد.

با این خوراکی ها بدن خود را مقاوم کنید

گوجه‌فرنگی دشمن سرطان

رنگ قرمز زیبای آن نشان می‌دهد این خوراکی سرشار از یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها یعنی لیکوپن است. بنابراین مصرف این خوراکی مانع ابتلا به سرطان می‌شود. این خوراکی منبع انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین C و K است. مصرف گوجه‌فرنگی میزان فشارخون را تنظیم می‌کند.

کلم بروکلی، دوست معده

مصرف کلم بروکلی به‌طور خاص مانع ابتلا به سرطان ریه، معده و مقعد می‌شود. این سبزی باوجود رنگ سبزی که دارد، حاوی بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A، ویتامین C و فولات است. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت پوست، جلوگیری از ابتلا به زکام و سرماخوردگی می‌شود. فولات موجود در این خوراکی نیز برای آرامش اعصاب مناسب است.

فلفل دلمه‌ای، دوست قلب

فلفل‌دلمه‌‌ای طعم خوبی دارد و باعث خوش عطروطعم شدن غذاها می‌شود. فلفل دلمه‌ای حاوی لیکوپن و اسیدفولیک است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند. مصرف روزانه فلفل، مانع ابتلا به سرطان ریه، کولون، لوزالمعده و خون می‌شود.

 هویج دوست مو

این خوراکی با رنگ زیبای نارنجی‌اش نشان می‌دهد سرشار از آنتی‌اکسیدان کاروتن و ویتامین A است. بنابراین به‌سلامت چشم و پوست نیز کمک می‌کند و ویتامین C موجود در هویج دستگاه گردش خون را در مقابل سکته قلبی بیمه می‌کند.

کدوحلوایی، ضدالتهاب

کدوحلوایی یا همان کدوتنبل، سبزی حاوی بتاکاروتن و ویتامین C است.این دو ترکیب ضدالتهاب است. بنابراین مصرف روزانه کدوحلوایی مانع التهاب بافت‌های بدن شده و در صورت بروز چنین مشکلی، مصرف کدوحلوایی تا حد زیادی می‌تواند التهاب بافت‌ها را از بین ببرد.

هضم غذا با سیب‌زمینی شیرین

این خوراکی مفید برای سلامتی حاوی ترکیب‌های ضد سرطان یعنی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامینA، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم‌خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب‌زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.

اسفناج، دوست کم‌خون‌ها

اگر دنبال منبع انواع ویتامین‌ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می‌توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین‌ها است. از طرفی اسفناج حاوی آهن است. بنابراین مصرف آن برای افراد کم‌خون مناسب است.

کلم بروکسل ویژه مادران باردار

اگر قرار باشد یک خوراکی خاص از بین سبزی‌ها هر روز در برنامه غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی، کپسول طبیعی حاوی اسیدفولیک و ویتامین B است. این سبزی حاوی ویتامین K است. بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال‌های کبدی موثر است.

خوراک مغز، بادمجان

بادمجان حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان خاص است. این آنتی‌اکسیدان به‌صورت ویژه پیری سلول‌های مغز را به تعویق می‌اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می‌شود.

پیاز، دوست استخوان‌ها

اگر بدانید پیاز چه ویژگی‌ خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی‌کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می‌شود.