حقایقی جالب درباره آپنه خواب(توقف تنفس در طول خواب)

آپنه یا توقف تنفس به حالتی اطلاق می‌شود که فرد در طول خواب به صورت موقت دچار اختلال در نفس کشیدن شده و تنفس وی متوقف می‌شود که این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. بسیاری از مردم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و کمتر اقدام به درمان این مشکل می‌کنند.

از آن جا که آپنه موضوعی رایج در میان مردم است، در این مطلب به حقایق کمتر بیان شده در این باره می‌پردازیم:

حقایقی جالب درباره آپنه خواب(توقف تنفس در طول خواب)

۱- ۳ مدل مختلف آپنه وجود دارد:

آپنه نیز مانند بسیاری از اختلالات و مشکلات سلامتی دارای انواع مختلفی است. رایج‌ترین نوع آپنه، “آپنه متوقف کننده خواب” نام دارد. در این نوع آپنه عضلات گلو دچار آرامش بیش از حد شده و همین امر مجاری تنفسی را در طول خواب مسدود می‌کند. “آپنه خواب مرکزی” در حالتی بروز می‌کند که پیام‌های مغز به عضلات کنترل کننده تنفس به درستی ارسال نمی‌شود. “آپنه ترکیبی” نیز حالتی است که فرد از تلفیق دو مورد پیشین رنج می‌برد.

حقایقی جالب درباره آپنه خواب(توقف تنفس در طول خواب)

۲- هر فردی می‌تواند دچار آپنه شود:

از کودکان تا افراد بالغ و کهنسال همه می‌توانند به آپنه خواب دچار شوند. با این حال، برخی افراد در خطر بیشتری برای بروز این حالت قرار دارند. عواملی که خطر بروز آپنه در افراد را بیشتر می‌کند شامل داشتن اضافه وزن، داشتن گردن بزرگ، داشتن زبان و لوزه بزرگ و فک کوچک و سابقه خانوادگی می‌شود. همچنین افراد میانسال و کهنسال بیشتر از کودکان و جوانان به این عارضه دچار می‌شوند.

۳- برخی بیماری‌ها خطر آپنه را افزایش می‌دهد:

در کنار موارد ذکر شده، بروز برخی بیماری‌ها در افراد خطر بروز آپنه را در آن‌ها بیشتر می‌کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به پارکینسون، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مزمن ریه مانند آسم، سابقه سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب و سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد.

آپنه دارای علائم متعددی است که مهمترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- خروپف بلند

۲- توقف تنفس در طول خواب

۳- نفس نفس زدن در طول خواب

۴- برخاستن از خواب با دهانی خشک

۵- داشتن سردرد صبحگاهی

۶- به سختی خوابیدن

۷- احساس خواب آلودگی شدید در طول روز

۸- مشکلات مرتبط با تمرکز در طول روز

۹- زودرنجی و کج خلقی