خواص بی‌نظیر ملون + 4 ویژگی منحصر بفرد

ملون علاوه بر طعم عالی، سرشار از ویتامین‌ها و بتاکاروتن است که به تامین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها نقش دارد.

در ادامه این مطلب به خواص این میوه و عادت به خوردن آن اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

کنترل فشار خون

همانطور که اشاره شد ملون سرشار از پتاسیم است حال آنکه مطالعات بسیاری تایید می‌کند همانند تاثیر کاهش مصرف نمک، دریافت کافی پتاسیم برای مقابله با فشار خون موثر است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود مبتلایان به فشار خون بالا ملون ر ا در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا نیمی از یک ملون کوچک می‌تواند حدود 20 درصد نیاز روزانه به پتاسیم را تامین کند. 

کاهش خطر سرطان‌ها

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های حاوی کاروتنوئیدها مانند ملون زمینه ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد که به‌خصوص در مورد سرطان‌های دهان، گلو، مری و ریه در افراد غیرسیگاری موثر است. همچنین این میوه منبع غنی از فلاونوئیدهاست که تاثیر محافظ در برابر سرطان سینه و کولون را دارد. بررسی‌‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد مصرف ملون موجب کاهش بیش از 60 درصد توده سرطانی بدون عوارض جانبی در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود. 

مقابله با احتباس آب بدن

ملون تاثیر عالی در مقابله با احتباس آب بدن دارد زیرا سرشار از نمک‌های معدنی به‌خصوص کلسیم و پتاسیم است که دفع آب اضافی بدن را تسریع و مانع از تورم بافت‌ها می‌شود. خاصیت دیورتیک ملون نیز باعث می‌شود تا دفع مواد زائد تسریع شده و به سلامت کلیه‌ها کمک شود. 

محافظت از پوست و چشم‌ها

ملون همانند زردآلو، انبه و هویج از بهترین منابع سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامینA تبدیل می‌شود که عملکرد آنتی‌اکسیدانی عالی برای بینایی دارد زیرا از شبکیه محافظت می‌کند و دید شبانه را بهبود می‌بخشد. بتاکاروتن همچنین برای پوست نیز مفید است و روند ترمیم بافت‌ها را تسهیل می‌کند. بتاکاروتن نقش محافظ نیز دارد و در تسریع بهبود جراحات موثر است. البته باید دانست که بتاکاروتن نمی‌تواند از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کند. مقدار فراوان بتاکاروتن ملون نقش محافظ در برابر آرتریت التهابی نیز دارد و روند پیشرفت این بیماری‌ را کاهش می‌دهد.