هنگام صدور هشدار سریع هواشناسی چه باید بکنیم؟

با توجه به اینکه اخیرا در کشور و به خصوص پایتخت با خیزش گرد و غبار مواجه هستیم، ضرورت هشدار سریع بیش از پیش احساس می شود وصادق ضیاییان- رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا- و محسن منصوری-استاندار تهران- هم به این موضوع تاکید کردند که در ادامه به ۱۲ نکته از آن ها اشاره می کنیم:

* آب و هوا و شرایط جوی به علت تاثیرهای گسترده در تمامی شئون زندگی انسان‌ها همواره مورد توجه بوده و نقش و جایگاه ویژه‌ای در برنامه ریزی‌های کوتاه و بلند مدت دارد.

*بدون شک اکثر فعالیت‌های انسانی مستقیم و غیرمستقیم به آب و هوا وابسته است، داده‌ها و اطلاعات هواشناسی شامل پیش‌بینی‌ها، هشدارها و حتی توصیه‌های فنی و تخصصی به مردم و مسئولین، کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

*یکی از ارکان توسعه پایدار توجه به موضوع آب و هوا و اقلیم منطقه و برنامه‌ریزی و مدیریت بر اساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی است.

هنگام صدور هشدار سریع هواشناسی چه باید بکنیم؟

*تغییرات آب و هوایی و اقلیمی موجب افزایش روز افزون تعداد و شدت حوادث مرتبط گردیده است و با وجود مشکلاتی نظیر رشد جمعیت، شهرنشینی و تخریب محیط زیست هنوز یک سوم مردم جهان به سامانه‌های هشدار سریع وضعیت‌های مخاطره‌آمیز آب و هوایی دسترسی کافی ندارند.

*در این هشدار سه مرحله پیش‌بینی، هشدارسریع و اقدام سریع وجود دارد.

*بسیاری از پدیده‌های جوی مخاطره‌آمیز وجود دارند که پیش‌بینی آن‌ها از چند روز قبل امکان‌پذیر نیست و فقط چند ساعت قبل از وقوع قابل پیش‌بینی هستند همچون طوفان سال ۱۳۹۳ در تهران که تندبادی با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر به همراه گرد و خاک غلیظ و رگبار شدید باران رخ داد و بر اثر این طوفان شدید و کم‌سابقه که با رعد و برق همراه بود، آسمان تهران برای دقایقی تاریک شد.

*این پدیده‌ها جزو پدیده‌هایی هستند که کل فرایند شکل‌گیری و به وقوع پیوستن آن چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و با مخاطرات و آسیب‌های بسیاری همراه هستند. بنابراین باتوجه به اینکه پیش‌بینی این پدیده‌ها از چند ساعت قبل امکان‌پذیر نیست، باید هشدار در لحظه سریع به دست مخاطب برسد.

*پیش‌بینی‌ها کمتر از شش ساعت انجام می‌شوند و هشدارها باید سریع به دست مخاطب برسند.

*روش‌های مختلفی از جمله پیامک، سازمان‌های نرم افزاری، بیسیم و آژیر برای مناطق کوهستانی برای ارسال هشدار وجود دارد و لازم است که این هشدارها ۱۰ دقیقه قبل از وقوع حادثه به مخاطب برسد تا جان خود را نجات دهد.

*بسیاری از پدیده‌ها وجود دارند که کافیست فقط چند دقیقه قبل از آن پدیده هشدار به دست مخاطب برسد و آن مخاطب بتواند جان خود را نجات دهد.

*بعد از مرحله انتقال هشدار سریع، پاسخ سریع به هشدار مطرح می‌شود و نیروهای امدادی و عملیاتی باید خود را با این هشدارها سازگار و توانایی پاسخ سریع به هشدارها و وقایع را در خود ایجاد کنند تا واکنش سریعی به هشدارها نشان دهند.

*در بحث واکنش سریع به هشدارها، هم دستگاه‌های اجرایی موظف هستند و هم مردم عادی؛ دستگاه‌های اجرایی و نیروهای امدادی با آمادگی بالا و ایجاد چابکی در خود و انجام عملیات در کوتاهترین زمان و مردم عادی با توجه به هشدارها و دوری از محل حادثه می‌توانند واکنش سریعی نسبت به هشدارها داشته باشند.