راهکارهای طب سنتی برای رهایی از خواب آلودگی بهاری

 علیرضا یارقلی دکترای تخصصی طب ایرانی در خصوص رهایی از خواب آلودگی بهاری گفت: رطوبت محیط و بدن انسان در بهار بیشتر می‌شود. این شرایط موجب خواب آلودگی انسان شده و از طرفی چون بدن در فاز پاکسازی قرار دارد ، خواب آلودگی با کرختی وکسالت همراه می شود.

وی توضیح داد: در زمستان رطوبت هوا زیاد است اما سردی هوا در این فصل، موجب نشاط بدن می‌شود. در فصل بهار سردی هوا کاهش می‌یابد اما همچنان رطوبت وجود دارد و این رطوبت موجب خواب‌آلودگی و کرختی و کسالت می‌شود.

یارقلی به حساسیت زا بودن فصل بهار اشاره کرد و گفت: خشکی چشم در فصل بهار به دلیل حساسیت ناشی از گرده افشانی و مواد حساسیت زای موجود در هوا است. تفاوت حساسیت بهار و پاییز در این است که چون در فصل پاییز رطوبت محیط و بدن کم می‌شودُ سردی هوا با خشکی پوست همراه شده و اگزما بیشتر می‌شود.

وی در ارائه راهکار برای رهایی از خواب آلودگی بهاری گفت: ورزش 30  ثانیه ای در هر نیم ساعت موجب افزایش گردش خون شده و حرارت و رطوبت بدن یکسان می‌شود. این ورزش می‌تواند در حد چند بالا و پایین پریدن باشد. به ویژه دانش‌آموزان با این ورزش کوتاه می‌توانند کاملا سرحال شوند.

متخصص طب ایرانی کشورمان افزود: بوییدن میخک ، خیار و سیب موجب نشاط بیشتر بدن می‌شود. افرادی که حساسیت خاصی ندارند چند عدد میخک را در پارچه‌ای پیچیده به گردن آویزان کرده ، هر از گاهی آن را بو کنند تا با خشکی که ایجاد می‌کند بدن را از خواب آلودگی برهاند.

راهکارهای طب سنتی برای رهایی از خواب آلودگی بهاری

یارقلی همچنین یادآوری کرد: فالوده سیب که از یک قاشق غذاخوری جوشانده میخک، یک قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق مرباخوری عسل و سیب رنده شده تهیه می‌شود هم می‌تواند موجب نشاط بیشتر بدن شود.