ترفند‌هایی برای اینکه با خوردن پاستا چاق نشویم

معمولا پاستا به‌عنوان خوراکی مهم در مورد چاقی شناخته می‌شود و بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم به کاهش وزن دارند، پاستا را از برنامه غذایی شان حذف می‌کنند. رعایت نکات زیر می‌تواند پاستا را به وعده غذایی تبدیل کند که زمینه ساز چاقی نباشد.

اولین نکته مهم در مورد انتخاب پاستا اینکه بهتر است از انواع سبوس‌دار آن استفاده شود، زیرا ترکیبات مغذی گندم حفظ می‌شود. محصولات تهیه شده از آرد سبوس‌دار شاخص گلیسمی پایینی دارند و آزاد شدن قند در خون بسیار آهسته‌تر از آرد سفید است. این محصولات همچنین برای سلامت قلب مفید هستند و برای افرادی که فعالیت دارند، مناسب است، زیرا انرژی به‌تدریج در بدن آزاد می‌شود.

 

پرهیز از پخت طولانی پاستا

توصیه دیگر برای اینکه خوردن پاستا منجر به اضافه‌وزن نشود اینکه از پخت طولانی پرهیز شود. به‌عنوان مثال ۳ دقیقه پخت برای انواع پاستا رشته‌ای کافی است. این روش پخت راهکار خوبی است تا شاخص گلیسمی پایین باشد در حالی‌که پخت طولانی این شاخص را از ۵۵ به ۷۰ می‌رساند.

صرف پاستا در وعده ناهار

توصیه می‌شود پاستا حتی‌الامکان در وعده ناهار میل شود. در این حالت بدن برای سوخت‌وساز کالری فرصت دارد و می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزمره را تامین کند.

توجه به مقدار مصرف

توجه به مقدار مصرف منابع نشاسته نیز در تغذیه روزانه بسیار مهم است. برای کنترل وزن باید این منابع به ۱۰۰ گرم محدود شود. به‌عبارتی، اگر در وعده ناهار پاستا میل شود نباید برنج یا سیب‌زمینی برای شام در نظر گرفت.

پرهیز از افزودن ترکیبات پرکالری

مصرف انواع پاستا به‌تن‌هایی چاق‌کننده نیست و آنچه بیشتر تاثیر دارد، افزودن دیگر خوراکی‌ها به پاستا است. به‌عنوان مثال، افزودن پنیر و سس‌های آماده سرشار از چربی و شکر تا حد زیادی سطح کالری غذا را بالا می‌برد. افزودن مرغ یا میگو بخارپز یا کبابی و سبزیجات بهترین انتخاب برای طعم‌دادن به پاستا هستند.

ترفند‌هایی برای اینکه با خوردن پاستا چاق نشویم

رعایت تعادل و تناسب در مصرف پاستا

توصیه بسیار مهم دیگر در مورد پاستا آن است که نباید در مصرف این غذا زیاده‌روی کرد. در مورد خوردن همه مواد غذایی توجه به حفظ تعادل و تناسب اهمیت دارد و بهتر اینکه نیمی از بشقاب غذا، پاستا و بقیه پروتئین‌های کم‌چرب و سبزیجات تازه باشند.

منبع: سلامت